הכירו את סיפור ההצלחה של עתיד ? רשת חינוך

עוברים לחינוך דיגיטלי ושירותי ענן, וחוסכים הקמה ותפעול

מאת: 
פברואר 2016
זמן קריאה: 03:00 דק'

2016-02-16

https://www.b144biz.co.il/%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%a2%d7%a1%d7%a7%d7%99%d7%9d/%d7%9e%d7%93%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%99%d7%96%d7%a0%d7%a1/%d7%94%d7%9b%d7%99%d7%a8%d7%95-%d7%90%d7%aa-%d7%a1%d7%99%d7%a4%d7%95%d7%a8-%d7%94%d7%94%d7%a6%d7%9c%d7%97%d7%94-%d7%a9%d7%9c-%d7%a2%d7%aa%d7%99%d7%93-%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%97%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%9a/

למורה אין עוד בלעדיות על הידע, הוא זמין לכולם. התאמנו את עצמנו לכך ואנחנו מוודאים שכל בתי הספר שלנו יהיו חכמים, כי זה הכיוון שאליו הולך החינוך בכלל והטכנולוגי בפרט (רומה פרונסקי, מנהל מערכות מידע של רשת עתיד)?

על רשת עתיד : בתי ספר ותיכונים לחינוך טכנולוגי

רשת עתיד הינה רשת חינוך המעסיקה 5,000 עובדים, מהם 4,000 עובדי הוראה וכ-25.000 תלמידים. הרשת פרוסה ברחבי הארץ, והיא כוללת בתי ספר תיכוניים, כפרי נוער, בתי ספר טכנולוגיים של משרד הכלכלה ואף יותר מ-200 מרכזים קהילתיים של פרויקט היל ה, בו לומדים בני נוער בסיכון. החזון של רשת עתיד הוא קידום טכנולוגיה כפלטפורמה לחינוך במאה ה-21 , לצד קידום ערכים של פלורליזם ואחריות חברתית. מטרתנו היא להגדיל את טווח האפשרויות הזמינות בפני כל נער או נערה, וכל זאת תוך צעידה מתמדת בחוד החנית הטכנולוגית והחינוכית.

האתגר: צורך קריטי לחבר את כלל מרכיביה של הרשת לישות אינטרנט אחת חזקה

רומה פרונסקי, מנהל מערכות המידע, רשת עתיד: עתיד חרטה על דגלה להיות רשת החינוך הטכנולוגי המתקדמת בישראל, כך שהיה עלי להביא את החידושים הטכנולוגיים האלה לכל פינה בארץ, כולל לפריפריה. הרשת צמחה בקצב גבוה בחמש השנים האחרונות והשיקה בתי ספר חכמים ונוצר צורך קריטי במתן שירותים חינוכיים ברמה גבוהה מאוד ובחיבור כל מוסדות הרשת לאינטרנט.

הצמיחה המהירה של הרשת יצרה צורך קריטי בעיבוי התשתיות והכלים הטכנולוגיים שעמדו לרשותנו. בתחילה הסתפקנו בחיבור נקודתי של כל בית ספר לרשת האינטרנט, כמו כל בית או עסק, אבל מהר מאוד התברר שזה לא פתרון לטווח הארוך. העומסים על גבי הרשתות הציבוריות, התלות במפעילים ובספקים שונים באזורים שונים בארץ והניתוקים התכופים הפכו את העבודה שלי לרצף של כיבוי שריפות בלתי פוסק. לא היה לי רגע פנוי לנהל את הרשתות, והתוצאה הייתה פגיעה בשירות עד כדי חשש לפגיעה באיכות הלימוד – הערך המרכזי עליו הרשת אמונה.

גידול מהיר בכמות המשתמשים מחייב טכנולוגיה גמישה שיכולה להתאים לשינויים, ולתמוך בבסיסי נתונים גדולים במיוחד. הצורך היה העברת נתונים בנפחים גדולים, וביצירת מערך אבטחת מידע מרכזי, כך שניתן יהיה לנהל את הרשת בקלות תוך חיסכון בזמן ובמשאבים.

הפתרון: מעבר לרשת בטוחה ומנוהלת בין סניפים (IPVPN) בחוות שרתים מאובטחת וחזקה בענן

תקשורת נתונים

מעבר לרשת ה-IPVPN ( (Internet Protocol Virtual Private Network, רשת קישורים סגורה על גבי תשתיות בזק (ומופרדת מרשת האינטרנט הציבורית), שהותאמה לצרכים והיישומים של עתיד. היום, כל בתי הספר מחוברים למקום אחד עם שירותי סינון מתקדמים (וירוס, זבל, ו-WEB) ממקור אחד וברמה גבוהה מאוד. הרשת יודעת לנצל טוב יותר את משאבי רוחב הפס, ויש לנו את היכולות לנטר ולנהל את המערכות בזמן אמת. אני מקבל התראות אונליין באמצעות מערכת ניטור מרכזית בענן בזק, והכל באופן אוטומטי, כולל מעקב טיפול בתקלות.

מעבר לענן

לאחרונה עברנו למודל של שירותי ענן חזקים ומאובטחים הן ברמת התשתיות והן ברמת האפליקציות. בכל בית ספר יש מרכזיית ענן טלפונית של IP Centrex, עם מגוון שלוחות ותכונות. באמצעות שירותי הענן אנו מפעילים גם שרתים וירטואליים ואפליקציות לימודיות בענן. אנחנו מזרימים מידע ותוכן פדגוגי לבתי הספר, ומספקים שירות של מערכת דואר אלקטרוני ושירותי פקסים לכל בתי הספר, עם גיבוי, אבטחת מידע מתקדמת ועוד.

השינוי הוא הרבה יותר מסטנדרט עבודה חדש. רק עכשיו אנחנו מבינים עד כמה עבודתנו בעבר לא הביאה למיצוי הפוטנציאל שלנו. היום אני יודע על תקלה עוד לפני שהמורה והמנהל מודעים לה והיא מטופלת מול מוקד בזק או בהשתלטות מרחוק. הפתרון מרחוק חוסך היקפי כוח אדם והרבה כסף. עד כה צריך היה להגיע פיזית לכל תקלה, וגם עלויות ההקמה החד פעמיות היו גבוהות .

רשת עתיד בחרה ליישם את פתרון התקשורת שלה באמצעות מגוון שירותים עסקיים:

רשת אלחוטית Business WiFi במכללות ובבתי הספר עם מרכז שליטה אחד לניהול כל ה – Access Point בכל האתרים. השירות כולל יכולת הצגת משאבי הרשת וזמינות הרשת.

שירות מרכזיית IP CENTREX עם נתב שיחות מרכזי בכל האתרים – טלפוניה בענן ושירות מוקד טכני, המאפשר תמיכה טלפונית לכל השירותים תחת מספר טלפון אחד. בכל תקלה ניתן לטפל מרחוק ללא צורך בהגעת טכנאי.

רשת IPVPN עם יציאת Extranet מרכזית ומוגנת לאינטרנט – כל האתרים מחוברים למקום אחד עם שירותי סינון מתקדמים ממקור אחד וברמה גבוהה. הפתרון מאפשר ניצול טוב יותר של משאבי רוחב הפס.

SMS ודפי נחיתה – שיווק והפצה של המידע לכלל התלמידים, הרשמה לקורסים, הודעות חשובות לתלמידים ועוד

שרתים וירטואליים בשרידות גבוהה וחיסכון בעלויות התחזוקה.

שירותי ניטור ובקרה לתקשורת הנתונים והטלפוניה – מערכת מרכזית אחת בענן בזק, עם הצגת ניצולת הקו, סטטיסטיקות והתראות SMS או מייל על נפילות תקשורת.

התוצאה: כל בית ספר חדש מתחבר לרשת האינטרנט תוך שעה אחת. התלמידים והמורים נהנים מיד מכל השירותים שרשת החינוך שלנו נהנית מהם.

בזכות העבודה עם בזק עסקים בתי הספר הגדולים שלנו (600 תלמידים ומעלה) עברו ללמידה באמצעות טאבלטים, מחשבים ניידים וטלפונים חכמים. התלמידים והמורים מחוברים לרשת בצורה רציפה מכל נקודה בשטח בית הספר. מדובר בהיקפי תעבורה עצומים ואת הכל אנחנו מספקים להם עכשיו בלי בעיה. מאחר ומדובר בילדים ובני נוער מתבגרים, סטנדרט אבטחת המידע הוא הגבוה ביותר ונשען על טכנולוגיה מתקדמת ומשוכללת במיוחד.

התועלת מהפרויקט: המעבר לממשקים חכמים ולניהול בזמן אמת הביא לחיסכון, לשיפור רמת החינוך ולביסוס הרשת כמובילה את חזית החינוך הטכנולוגי בישראל

חיסכון

לא כולם מבינים שבעיות ומגבלות תקשורת של ארגון משמעותן הפסד כספי. פתרונות בענן מאפשרים להעניק את אותו שירות ללא רכישת ציוד, מה שמאפשר חסכון בהוצאות חומרה, תחזוקה ורכש.

שיפור רמת החינוך

היום תלמידים מחויבים לשקף בקורות החיים שליטה והבנה במחשב ובטכנולוגיה. כחלק מקדמת מערכת החינוך, שילבנו בבתי הספר מדפסות תלת ממד, בעזרתן התלמידים מייצרים לעצמם מודלים בתלת ממד, כולל בניית המדפסות עצמן. אנחנו בחזית הטכנולוגיה, ולא מעט ראיתי פרויקטים שהיה ברור לי, שמדובר ב סטארטאפים לכל דבר.

הפתרון מאפשר טיפול מהיר בצרכים שוטפים ובכל שינוי באחד מאתרי הארגון, שנחשב לדינאמי מאוד. בשירותי ענן אין מגבלה למספר המשתמשים. גמישות המערכת גבוהה ויכולת הצמיחה שלנו מהירה. בנוסף, העבודה עם ספק אחד, שנותן לי ממשק בקרה מרכזי לכל התקשורת ברשת, מאפשרת לי לפקח על כל עלויות התקשורת באופן מרוכז .

מיתוג הרשת

העבודה עם בזק שיפרה את המיתוג של הרשת. אנחנו נתפסים ונחשבים כשיא הטכנולוגיה בבתי הספר החכמים, יש לנו את הכיתות הכי מתקדמות בארץ.

בחינוך, כמו בכל תחום, ישנה תחרות ומקומנו בתחרות המבורכת הזו מאלץ את שאר השחקנים בתחום להתאמץ ולהשתכלל ולדבר בשפה שלנו. זה win win situation ובחיקנו נפלה הזכות הצנועה להיות פורצי הדרך והתלמידים הם שיוצאים נשכרים מכל התהליך הזה.

?

כתבות נוספות בנושא
מדברים ביזנס

 דילוג לתוכן