איך הופכים רעיון טוב לעסק מצליח?

יש לכם רעיון לסטארט-אפ? מעולה, זו כבר התחלה. השאלה שעולה מיד לאחר הבזק הרעיון היא כיצד ממשיכים מפה. אייל כוכבא, מנכ"ל המרכז לתכנון עסקי, מסביר כיצד מקדמים רעיון ואילו בדיקות ראשוניות הן הכרחיות בנושא. המדריך המלא

מאת: 
אוגוסט 2013
זמן קריאה: 01:50 דק'

2013-08-18

https://www.b144biz.co.il/%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%a2%d7%a1%d7%a7%d7%99%d7%9d/%d7%90%d7%a1%d7%98%d7%a8%d7%98%d7%92%d7%99%d7%94-%d7%a9%d7%99%d7%95%d7%95%d7%a7%d7%99%d7%aa/%d7%90%d7%99%d7%9a-%d7%94%d7%95%d7%a4%d7%9b%d7%99%d7%9d-%d7%a8%d7%a2%d7%99%d7%95%d7%9f-%d7%98%d7%95%d7%91-%d7%9c%d7%a2%d7%a1%d7%a7-%d7%9e%d7%a6%d7%9c%d7%99%d7%97/

יש לכם רעיון לסטארט-אפ? מעולה, זו כבר התחלה טובה. השאלה שעולה מיד לאחר מכן היא כיצד ממשיכים מפה? אייל כוכבא, מנכ"ל המרכז לתכנון עסקי, מסביר כיצד מקדמים רעיון ואילו בדיקות ראשוניות הן הכרחיות על מנת לקבוע האם הרעיון שלכם בכלל ישים?

אחת השאלות שיזמים רבים שואלים את עצמם ואת הסביבה הקרובה אליהם היא כיצד נכון לקדם רעיון לסטארט אפ. איך מתחילים? כמו דברים רבים בחיים, גם כאן אני ממליץ לבחון ולבדוק היטב לפני שמתחילים להתקדם. מומלץ לבחון את הנושאים הבאים כדי להבין האם כדאי להתחיל או לגנוז את הרעיון ולעבור לרעיון הבא.

איך הופכים רעיון טוב לעסק מצליח?

 

לבדוק: האם הרעיון שלי כבר קיים?

הדבר הראשון שמומלץ ליזם לעשות הוא להיכנס לאינטרנט, לבלות שם הרבה שעות ולנסות לראות מה כבר קיים. אולי הרעיון כבר מיושם באופן נרחב, אולי יש פתרונות אחרים אשר נותנים מענה לבעיה שהוא מעוניין לפתור? אם יש פתרונות טובים לבעיה המדוברת מומלץ לעבור לרעיון חדש.

במידה ומדובר על רעיון שאיננו בתחום האינטרנט רצוי לבחון גם את תחום הפטנטים. מי שרוצה ויכול, שיפנה לעורך פטנטים או לאחת החברות העוסקות בחיפוש פטנטים ויבקש מהם לחפש עבורו. אולם חשוב לדעת שניתן לעשות חיפוש פטנטים לבד. ייקח לכם מספר שעות ללמוד את הנושא, אך לאחר מכן יש לכם הרבה יותר זמן לחפש ומסתבר שבסוף התהליך תגיעו לתוצאות לא פחות טובות מאשר עורך הפטנטים שהשקיע בחיפוש שעתיים שלוש לכל היותר.

האם יש צורך ברעיון הזה בכלל?

חשוב מאוד לבחון את הצרכים להם הרעיון שלכם אמור לתת מענה. מצב בו הצרכים שלהם אתם נותנים מענה חזקים ומשמעותיים שונה מאשר מצב שבו הצרכים חלשים ולא כל כך ברורים ומוגדרים. כאשר הצרכים שלהם הרעיון נותן מענה חלשים, נדרשת התייחסות שונה (ולעיתים עד כדי זניחת הרעיון) מאשר במצב בו הצרכים חזקים.

אם אתם אנשי טכנולוגיה מתחום המיזם תוכלו להעריך האם הטכנולוגיות הקיימות מאפשרות את פיתוח המיזם או שצריך לפתח טכנולוגיה חדשה כדי להצליח. במידה ואינכם מבינים בטכנולוגיה הנדרשת תשאלו אנשי מקצוע (בלי לספר יותר מדי מה הרעיון) ותנסו לברר האם מדובר בטכנולוגיות זמינות ונגישות לכל.

רצוי לנסות להעריך הערכה ראשונה של העלויות המצפות לכם. גם מי שאיננו איש מקצוע יוכל להעריך הערכות כלליות ראשוניות. לדוגמא, רעיון שאינו דורש פיתוח מערכות אלקטרוניות מורכבות אלא פיתוח מוצר פלסטי או אחר ידרוש עלויות נמוכות בהרבה מאשר רעיון המחייב פיתוח מערכת אלקטרונית חדשה. רעיונות לאפליקציה סלולרית יידרשו בשלב הפיתוח הראשוני פחות אמצעים מאשר רעיונות תוכנה מורכבים וכולי.

לקדם את הרעיון

לאחר שסיימנו את הבדיקות הראשוניות (ואני ממליץ שכל הממצאים ישמרו כדי שתהיה אפשרות להציג אותם בקלות), אפשר להתחיל לקדם את הרעיון. בשלב הראשון אני מציע לקיים תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. רצוי מאוד שמי שמוביל את התהליך יהיה אדם מנוסה מאוד אשר בעברו ניסיון ניהולי בתחום והוא ביצע כבר מספר תהליכים מסוג זה.

בשלב הפיתוח העסקי יש לעבור על נושאים רבים כמו המוצר/שירות, הצרכים להם נותנים מענה, מי הלקוחות הפוטנציאליים. חשוב לקיים ניתוח שוק מעמיק ולאחר מכן לבצע ניתוח רציני של התחרות והמתחרים. חשוב להגדיר את התהליכים העסקיים הנדרשים, להגדיר את תהליכי הפיתוח ולהגדיר אסטרטגיה שיווקית. עם סיום התהליך, תהיו בשלים לבחון ולהגדיר את המודלים העסקיים הטובים ביותר למיזם שלכם.

בחרו חבילת פרסום משתלמת במיוחד לעסק שלכם

לאחר שלב הפיתוח העסקי, כדאי לגשת במקביל לבניית התוכנית העסקית וליצירת צוות שייתן מענה לצורך הנדרש בשלב זה של המיזם. חשוב שהצוות יכלול אדם בעל ניסיון עסקי בתחום בו המיזם עוסק, איש פיתוח בעל יכולות מהתחום הנדרש לפיתוח המיזם, ואחרים המשלימים את הצוות לכך שיהיה צוות מנצח.

רצוי מאוד שאת התוכנית העסקית יבנה אדם בעל ידע וניסיון בתחום. המצב הטוב ביותר הוא שאותו אדם שהוביל את תהליך הפיתוח העסקי יבנה את התוכנית העסקית, אולם אם זה לא מתאפשר יש לבחור מישהו בעל ניסיון רב בבניית תכניות עסקיות. אחרי שנבנתה תכנית עסקית אתם יכולים להתקדם לשלבים הבאים: תחילת פיתוח המיזם וגיוס הון.

כתבות נוספות בנושא
אסטרטגיה שיווקית

 דילוג לתוכן