מודל עסקי בדיגיטל: כל מה שבעלי עסקים קטנים צריכים לדעת

מה הקשר בין המודל העסקי לבין הפעילות בדיגיטל, ואיך מצליחים להשיג את המטרות שהצבתם לעצמכם בלי לחרוג מהתקציב?

מאת: 
זמן קריאה: 00:57 דק

עסקים רבים מבוססים על הגשמת חלום ורצון לצאת לדרך עצמאית. עם זאת, כדי להישאר פעילים לאורך זמן, כל עסק נדרש לתרגם את הערך שהוא מציע לכסף, ולעמוד במאזן של הכנסות אל מול הוצאות. המטרה הזו משותפת לעסק מכל סוג, החל מנותני שירות ועד למוכרי מוצרים, ונקראת "מודל עסקי". עם כניסתו של העולם הדיגיטלי למשחק, עסקים נדרשו להתייחס אליו במודל העסקי שלהם, ובחלק מהמקרים גם ליצור מודל עסקי דיגיטלי נפרד. איך הוא עובד ומה אתם חייבים לדעת לגביו?

מי צריך מודל עסקי בדיגיטל?

בקצרה, כמעט כל בית עסק. במציאות שבה רוב הגולשים יימנעו מביצוע רכישה בלי לגגל את המוצר, להשוות בין חנויות ולקרוא פידבקים של לקוחות, עסקים שלא ישקיעו בנכסים הדיגיטליים שלהם יישארו מחוץ לתמונה. בדיוק בגלל זה, המטרה של מודלים עסקיים בזירה הדיגיטלית היא לענות על שאלה אחת – איך אתם מתכוונים להשתמש בכלים דיגיטליים כדי להגדיל רווחים ולבלוט על פני המתחרים שלכם? כל מודל צריך להתייחס לסוג המוצר או השירות, לאופן שבו אתם מעוניינים להציע אותם ללקוחות, וכמובן גם לפלטפורמות שנחוצות לכם לצורך השגת המטרה.

נעים להכיר: זרי הפרחים של נטלי

בניית מודל עסקי הוא תהליך מורכב. ובכל זאת, כדי להמחיש כמה מהנקודות העיקריות עליהן מתבסס מודל עסקי, נשתמש בדוגמה של עסק קטן לממכר זרי פרחים. נאמר שנטלי היא בעלת חנות פיזית לזרי פרחים, שחושבת על הקמת חנות אונליין שתפעל במקביל לחנות הקיימת. המודל העסקי שלה צריך להתייחס לכמה פרמטרים, בחלוקה לפי שלבים.

שלב ראשון: הגדרת מטרות ויעדים

מה נטלי רוצה להשיג, ובאמצעות אילו מוצרים? המטרה במקרה הזה, כמו שהזכרנו, היא פתיחת חנות דיגיטלית מצליחה. האם החנות הדיגיטלית תציג את כל המוצרים שקיימים בחנות או שאולי את חלקם? האם נטלי מתכננת להציע מוצרים שיוצעו בבלעדיות באונליין?

שלב שני: כיצד ניתן להפוך את המטרות לרווחיות?

כעת, נטלי תידרש לערוך היכרות עם המשתנים שמשפיעים על ההוצאות וההכנסות העתידיות שלה, כדי להבין באילו דרכים ניתן להגדיל את הרווחיות של התוכנית.
• עלויות יצירת הנכס הדיגיטלי ותחזוקתו – הקמת חנות מקוונת היא השקעה שצריך להתייחס אליה בהתאם. נטלי צפויה לבחון מספר הצעות, להשוות בין המאפיינים שלהן ולקבל את ההחלטה המשתלמת ביותר. בנוסף, יהיה עליה לחשוב על נושאים משלימים כמו פתרונות סליקה, שירותי חשבונית דיגיטלית, שירותי משלוחים ועוד.
• תמחור – באיזה אופן יתומחרו המוצרים שיעלו לחנות, וכיצד יוכל העסק להיות אטרקטיבי ותחרותי מחד אך גם רווחי מאידך?
• תוספות – האם נטלי תרצה להוסיף מכירה של מוצרים נלווים, שיכולים להגדיל את תכולת סלי הקניות של הגולשים? ייתכן שהיא תעדיף להתמקד אך ורק בזרים, אבל יכול להיות שתגלה שהפתרון המתאים עבורה יהיה הוספת חבילות מעוצבות של זרים ובקבוקי יין, פתרונות טיפול בעציצים ביתיים, הצעת מינויים חודשיים לזרי פרחים ועוד.

שלב שלישי: עלויות שיווק ושימור לקוחות

נטלי יכולה להפיץ את הבשורה בקרב לקוחות קיימים שמגיעים לחנות שלה, אבל תצטרך גם להשקיע בפעולות נוספות. חלק מהמהלכים ניתנים לביצוע ללא עלות, אחרים דורשים השקעת תקציב באופן חד פעמי וישנם כאלה שמחייבים השקעה של עלות חודשית. אלה כמה דוגמאות שיכולות להיות רלוונטיות עבורה:
• קמפיין ממומן בגוגל
• יצירת מועדון לקוחות ושליחת הטבות בימי הולדת או אירועים
• פתיחת עמודי פייסבוק ואינסטגרם עסקיים
• בניית קהילת חובבי טיפוח עציצים בפייסבוק, שכוללת טיפים להארכת חיי הצמחים ודאגה לרווחתם

פתרונות מנצחים לעסקים מצליחים

במציאות שמאופיינת בתחרות רבה בין עסקים, הלקוחות שלכם לא יסכימו להתפשר על אף שלב בחוויית הרכישה. כדי להקל על תכנון ההוצאות כחלק מהמודל העסקי, ב-B144 מוצעות לבעלי עסקים חבילות פרסום מנצחות – בעלות משתלמת ובשקיפות מלאה. בין אם מדובר על חבילות בעלות חודשית קבועה או על תשלום חד פעמי.

מעוניינים לפתוח חנות דיגיטלית? הכירו את חבילת חנות האונליין, המותאמת אל גודל העסק, מאפשרת הצגת מוצרים ללא הגבלת כמות פריטים, כוללת חיבור נוח לאשראי ומוקמת באופן מהיר במיוחד על ידי המקצוענים של B144. כל זה, בעלות שווה במיוחד של החל מ-39 ₪ בלבד לחודש. רוצים לצאת בקמפיין פרסום ממומן בגוגל? עם B144 תוכלו לקבל מחקר מילות מפתח וניסוח מודעה שיווקית מנצחת, תוך שמירה על תקציב ידוע מראש. ואם אתם מעוניינים בחבילת פרסום ממומן בפייסבוק, תוכלו לקבל את כל המידע על העלות החודשית, כדי להישאר רגועים.

עובדים על המודל העסקי של העסק? מידע נוסף על כל החבילות המשתלמות של B144 לעסקים, כבר מחכה לכם כאן.

כתבות נוספות בנושא
אסטרטגיה שיווקית

 דילוג לתוכן