שיווק דיגיטלי: המדריך המקצועי לעסק שלך
כולם רוצים לשווק את העסק בדיגיטל אבל האם אתם מבינים מה זה אומר?
תוכן עניינים; ניתן לדלג לתוכן הרלוונטי
- 1 אז מה זה שיווק דיגיטלי?
- 2 רוצים שהמומחים של B144 ינהלו את השיווק הדיגיטלי שלכם? קבלו כאן מידע נוסף על פרסום ב – 144 B >>
- 3 מהם היתרונות של שיווק דיגיטלי?
- 4 מהו נכס דיגיטלי?
- 5
- 6 הנה עוד כמה נכסים דיגיטליים שאתם יכולים לייצר לעצמכם:
- 7 למי מתאים שיווק דיגיטלי?
- 8 למה צריך שיווק דיגיטלי לעסק?
- 9 האם השיווק הדיגיטלי באמת חוסך בעלויות?
- 10 ערוצים עיקריים בשיווק דיגיטלי
- 11 האם אתר לעסק נחוץ בעידן הרשתות החברתיות?
- 12 SEO, PPC ושיווק ברשתות חברתיות
- 13 PPC – Pay Per Click
- 14 מעורבות גולשים באמצעות פעילות תוכן דיגיטלית
- 15 מהי נראות במובייל?
- 16 1,2,3 – שלושה צעדים ראשונים ליצירת נכסים דיגיטליים איכותיים:
- 17 איך פותחים דף עסקי בפייסבוק?
- 18 הקמת אתר חנות
- 19 הקמת אתר / דף נחיתה
- 20 הקשר בין שיווק דיגיטלי לבניית מוניטין ברשת
- 21 5 טיפים לפרסום נכון ויעיל בדיגיטל
- 22 5 טיפים נוספים לשיווק דיגיטלי מנצח
- 23 בשורה התחתונה – זה יביא לי לידים? כן!
- 24 לסיכום
לפי האנציקלופדיה החופשית של ויקיפדיה שיווק הינו: "מונח המתאר פעילות אשר מקדמת מכירה של מוצר: סחורה, שירות או רעיון".
המונח "דיגיטלי" הוא: "ספרתי (מורכב מספרות). הייצוג הדיגיטלי הוא בדיד ומחולק למספרים".
אם נצרף את שני המונחים נקבל ש" שיווק דיגיטלי " הוא קידום מכירות באמצעים דיגיטליים לעסק שלכם.
אז מה זה שיווק דיגיטלי?
עכשיו במובן הרחב והמעשי של המילה: שיווק דיגיטלי הוא סך פעולות הקידום שאנחנו מבצעים עבור העסק שלנו און ליין. שיווק היה קיים מאז ומעולם. אנשים פרסמו את העסקים והסחורות שלהם בכל דרך אפשרית משחר ההיסטוריה, אך אם נתרכז בעשורים האחרונים של המאה הקודמת, שנות ה-80 (אז התחיל האינטרנט) וה-90 של המאה ה-20 הרי שכמעט לא היה קיים דבר כזה שיווק דיגיטלי או שהוא רק היה בחיתוליו, אך מאז המצאת האינטרנט הדברים השתנו, ואם ועד לפני כמה עשורים הדבר הדיגיטלי היחיד שהיה כמעט לכל אחד היה שעון דיגיטלי כזה של CASIO הרי שהיו כמעט כולם ללא יוצא מין הכלל חיים בעולם דיגיטלי שלא לומר וירטואלי, דרך הרשתות החברתיות, מנועי החיפוש, האתרים, האפליקציות וכדומה.
רוצים שהמומחים של B144 ינהלו את השיווק הדיגיטלי שלכם? קבלו כאן מידע נוסף על פרסום ב – 144 B >>
מהם היתרונות של שיווק דיגיטלי?
כולם מבינים מה הם יתרונות העולם הטכנולוגי אך הנה רשימת יתרונות עם דגש מיוחד על יתרונות השיווק הדיגיטלי עבור מפרסמים, בעלי עסקים ולקוחות קצה:
נוחות – יתרון בסיסי שנלקח כמובן מאליו. היום אפשר לקבל כמעט כל דבר בעולם ישירות לבית בכמה קליקים. כמעט כל סחורה ושירות קיימים, החל מהזמנה של אוכל, כביסה או מילוי טפסים באתרי אינטרנט של חברות ממשלתיות למשל, פעולה שפעם היה צריך להגיע לסניף כדי לבצע, וכמעט כל שירות אחר שאפשר לחשוב עליו. אם פעם היה צריך להגיע פיזית לעסק הרי שהיום אפשר להזמין את אותו מוצר דרך אפליקציה, אתר וכדומה. זו אחת הסיבות שקניונים בכל העולם פושטים את הרגל. אנשים מזמינים און ליין סחורות בשווי של מיליארדי דולרים מדי שנה. לא פלא שאמזון, עלי באבא, איביי ועוד אתרי סחר ואתרי אי-קומרס גדולים משגשגים. כמובן שגם עסקים קטנים נהנים מזה, עסקים שמוסיפים שירותי סליקה (העברת כסף. איך? דיגיטלית…) ושירות משלוחים ומספקים את המוצרים שלהם ישירות לבית הלקוח בקלות ובמהירות ונהנים מאפיק הכנסה שלא חלמו שיצליחו ליהנות ממנו. פעם הכול היה מסובך מבחינה לוגיסטית וגם לא משתלם מבחינה כלכלית אך כיום העולם מותאם לשיטת פעולה זו.
יעילות – חיסכון בכוח אדם, בזמן טיפול בהזמנה וכו'. אם נוחות היא יתרון שעובד גם עבור הלקוח וגם עבור בעל העסק הרי שיעילות היא יתרון שבעל העסק נהנה ממנו יותר, כאשר כיום הוא יכול להספיק יותר ביום העבודה, לטפל בכמות גדולה יותר של לקוחות דרך פלטפורמת ניהול העסק והלקוחות, לחסוך זמן על שירות ועל כוח אדם (אין צורך בקופאית, אפשר להעסיק פחות נציגי שירות לקוחות ופחות אנשי מחסן ומשלוח כיוון שאפשר לבצע את הכול דרך חברות חיצוניות שהתאימו את עבודתן לשוק הדיגיטלי. נכון שגם בעבר זה היה אפשרי אך פעם זה היה כרוך בעלויות גבוהות מדי לעומת המצב כיום בו עלות המשלוח לא גבוהה וזמן הגעת המשלוח קצר יותר).
24/7 – אלמנט נוסף הקשור לזמן. בעולם השיווק הדיגיטלי אפשר למכור מוצרים 24 שעות ביממה. אם יש לך אתר אינטרנט המאפשר מכירה של מוצרים ממש לא אכפת לך מתי לקוח מסוים מבצע את הרכישה, זה יכול להיות ב-3 בלילה ובכל שעה אחרת. זה בניגוד לעולם הישן בו העסק שלך עבד בשעות מסוימות, בדרך כלל רק בשעות היום ובשעות שהוא היה סגור העסק לא הרוויח בכלל.
חשיפה גדולה יותר בפחות כסף – אם עושים שיווק דיגיטלי בצורה נכונה אפשר להגיע לכמות גדולה מאוד של אנשים ולקוחות פוטנציאליים בעלות נמוכה יחסית. יחסית למה?
אז כאן מגיע אחד היתרונות הגדולים של עולם השיווק הדיגיטלי:
זול יותר יחסית למדיות אחרות – אילו מדיות? טלוויזיה למשל. כולם יודעים כמה עולה לפרסם בטלוויזיה בין אם זה בפריים טיים (השעות בהן יש הכי הרבה רייטינג וצפייה בערוצים) או בכל שעה אחרת. או פרסום בעיתון למשל. דבר שמוביל ליתרון חשוב נוסף שרבים מפספסים.
תודעת השפע – בעיתון, בטלוויזיה וברדיו יש כמות מוגבלת של משבצות פרסום בכל יום. התחרות על כל משבצת כזאת גדולה ולכן המחירים של כל משבצת פרסום בפלטפורמות הללו גבוהים. בעולם השיווק הדיגיטלי לעומת זאת יש אין סוף משבצות פרסום. אמנם קיימת תחרות אבל אין מכסות מוגבלות וכל מי שרוצה יכול לפרסם ולהגיע לכל אחד במידה והוא עושה זאת בצורה יעילה.
הכול מדיד – אחד היתרונות האקסקלוסיביים של תחום השיווק הדיגיטלי הוא שהכול מדיד. מה זה אומר? כל פעולה שהגולש ביצע, מנוטרת. כל קליק וכל מסלול רכישה מתועד. עבור משווקים דיגיטליים חכמים זהו יתרון עצום כיוון שכך הם יכולים להסיק מסקנות לגבי העבודה שלהם באתר, בדף הנחיתה, במודעת הפרסום וכדומה, ולעשות להם אופטימיזציה. שלא לדבר על כך שיש להם עכשיו את כל פרטי הלקוח. רבים דואגים לפרטיות בעידן הדיגיטלי אך לכל דבר יש מחיר, ואם נרצה יותר פרטיות נוותר על נוחות ומהירות. כיום כל גולש או לקוח דיגיטלי מקבל ישירות למייל שלו, לפיד בפייסבוק או לסמארטפון הצעות שיווק דיגיטליות ממותגים ועסקים רלוונטיים עבורו על סמך רכישות עבר או התעניינות במוצר או שירות כלשהו שראה באינטרנט. אפשר לראות את הצד החיובי של זה ולא רק את החדירה לפרטיות. רבים מדברים על רימרקטינג: משווק דיגיטל מקצועי עושה שימוש חכם בכל פיסת מידע שמתקבלת מהלקוח והגולשים, יוצר מודעות פרסום בהתאמה אישית ללקוח ומייעל את ההצעות שלו באופן פרטני כל הזמן. אם הדבר נעשה בצורה מקצועית הוא יכול להשיג יותר לקוחות ולהחזיק בהם ליותר זמן מאי פעם. כל מועדוני כרטיסי האשראי עושים שימוש נרחב בשיטות השיווק הדיגיטליות המבוססות על רימרקטינג. הנוחות הזאת, המוצעת ללקוח, מנצחת בסופו של דבר, בין אם היא משתלמת או לא.
מהו נכס דיגיטלי?
אוקיי, אז שיווק דיגיטלי זה מעולה. אחלה. עכשיו כמו במונופול, משחק הילדים הידוע, זה הזמן לרכוש כמה שיותר נכסים דיגיטליים, שהם בעצם השקעות, שיניבו לנו רווחים בהמשך. אבל מה זה נכס דיגיטלי? נחזור לתרגום הקלאסי לפי מילה. נכס: כל דבר שבבעלותנו ויש לו ערך. נכס יכול להיות אהבה, נכס יכול להיות חלקת אדמה או דירה בניו יורק ונכס יכול להיות דיגיטלי, למשל: אתר אינטרנט. אחלה נכס דיגיטלי.
אך שימו לב: אתר אינטרנט שרק קיים ולא עושה כלום, כלומר לא מביא גולשים ולא מקדם מכירות הוא כמו 'פיל לבן' בעולם הנדל"ן: כלומר כמו נכס נדלני בעל פוטנציאל לא ממומש, שעומד ריק ולא מספק הכנסות לבעליו, אלא רק הוצאות. אז מה צריך? אתר אינטרנט חי ובועט.
מיותר לציין שככל שיהיו ברשותכם יותר נכסים דיגיטליים איכותיים, כך תגיעו ליותר לקוחות פוטנציאליים במגוון ערוצים דיגיטליים ותגדילו את חשיפת העסק על כל מה שזה אומר: הגדלת מכירות, הגדלת מחזור וכו'.
הנה עוד כמה נכסים דיגיטליים שאתם יכולים לייצר לעצמכם:
1. דף עסקי בפייסבוק
2. חשבון לינקדאין, אינסטגרם וכו'
3. דף נחיתה
4. אתר
5. ערוץ יוטיוב
6. כתבה או מאמר בפורטל תוכן מוביל
7. מודעה ממומנת בגוגל
בקיצור, העיקרון מובן: ככל שתשלחו יותר זרועות לתוך עולם השיווק הדיגיטלי כך תגדילו את תפוצת העסק ותגבירו את הסיכוי שלכם להשיג לקוחות.
למי מתאים שיווק דיגיטלי?
אם השיווק הדיגיטלי הוא השיטה הפופולרית, המשתלמת והיעילה ביותר כיום, הרי ברור שהוא מתאים לכל עסק. מותגים גדולים, חברות ענק ולצידן עסקים בינוניים וקטנים, בעלי מקצועות חופשיים, עצמאיים ופרילנסרים – כולם יכולים ליהנות מהטכנולוגיה והנגישות הרבה בעולם הדיגיטלי ולהציע את מרכולתם דרך רשת האינטרנט והנכסים הדיגיטליים המרכיבים אותה, בין אם אותם נכסים שייכים לכם או לא: הרי אפשר להשכיר נכסים, להשתמש בהם או להתארח בהם, ממש כמו בנכסים פיזיים בעולם הלא דיגיטלי.
למה צריך שיווק דיגיטלי לעסק?
הוא מתאים לכולם. היתרון הזה בא לידי ביטוי במידה רבה בעיקר עבור עסקים קטנים שיכולים להתחרות עכשיו שווה בשווה מול כל גוף גדול אחר אשר בעבר ניצח אותם בקלות רק כי התקציב שלו הקנה לו מקום כמעט בלעדי באותן מדיות וותיקות: עיתונים, שלטי חוצות, פרסומות טלוויזיה ואילו היום דויד הקטן, שהוא כל מפרסם קטן ברשת, מתחרה מול גוליית האימנתי, שהן כל חברות העל והמותגים הגדולים, בלי רגשי נחיתות בשוק פתוח וגדול של קונים אשר אותם לא מעניין מי אתה אלא מה אתה מציע ובאיזה מחיר.
האם השיווק הדיגיטלי באמת חוסך בעלויות?
אין צורך להיות חכם גדול בשיווק דיגיטלי כדי להבין את היתרונות מבחינת זמן החשיפה הרב יותר של מודעות הפרסום הדיגיטליות, ההגעה המהירה ללקוח הפוטנציאלי במגוון פלטפורמות דיגיטליות והיעילות של הנכסים הדיגיטליים שברשותכם.
גם מבחינת עלות הפרסום: כל אחד יכול להבין שעלות מודעה דיגיטלית אחת מיני רבות באינטרנט פחותה משמעותית מזו של פרסומת טלוויזיה או אפילו פרסומת ברדיו, כתבה בעיתון וכדומה.
ערוצים עיקריים בשיווק דיגיטלי
הערוצים העיקריים הנפוצים כיום בעולם השיווק הדיגיטלי והאפקטיביים ביותר לעסקים הם: פרסום במנועי חיפוש כמו גוגל, פרסום ברשתות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין, טוויטר, פרסום באפליקציות ועוד. ערוצים נוספים הם באנרים (תמונות פרסומת) בפורטלים ובאתרי תוכן מובילים עם תעבורה גבוהה ועוד. לא שכחנו את יוטיוב כמובן, שאינה נחשבת רשת חברתית אך תנועת הגולשים בה היא אחת הגבוהות והיציבות בענף. שיווק דיגיטלי ביוטיוב הוא כלי מצוין להגעה לכמות מאסיבית של גולשים בבת אחת, בין אם באמצעות סרטון פרסומת ויראלי או באמצעות סרטוני תדמית שבסופם ניתן להקליק על הסרטון ולעבור לאתר הבית של הלקוח המפרסם ולקבל פרטים נוספים בשורת הטקסט והתיאור מתחת או לצד הסרטון.
אך כשמדברים על ערוצים דיגיטליים שולטים מתכוונים לפייסבוק וגוגל. שתי ענקיות הדיגיטל הללו שולטות על כ-80% משוק הפרסום הממומן בדיגיטל והם למעשה הערוצים המובילים כיום לשיווק דיגיטלי בעולם.
עוד 2 ערוצים דיגיטליים סופר אפקטיביים וזולים – מיילים וסמסים: אפשר לקנות חבילות ולשלוח ניוזלטרים דרך המייל והצעות מכר דרך הסמס. רק וודאו שמי שאתם שולחים לו נמצא ברשימת התפוצה החוקית שלכם ואישר לשלוח לו כדי להימנע מתביעה.
האם אתר לעסק נחוץ בעידן הרשתות החברתיות?
כמובן שהבסיס הדיגיטלי או הנכס הדיגיטלי החשוב לא פחות הוא אתר אינטרנט, בין אם אתר תדמית, אתר תוכן, אתר סחר, דף נחיתה או מיני אתר, שבלעדיהם גם אם תפרסמו בגוגל ובפייסבוק יהיה לכם קשה להתחרות מול עסקים שברשותם אתרים מבוססים שהם עדיין סוג של הפגנת כוח, איכות ואמינות לצרכן, אשר מעוניין לצאת מהרשתות החברתיות העמוסות וממנועי החיפוש המשעממים, להתאוורר קצת ולגלוש באתר שכולו מוקדש למוצר, לשירות ולתחומי העניין בהם הוא מתעניין באותו הרגע.
אתרי אינטרנט הם כמו חנויות בוטיק אם תרצו או חנויות מותג דיגיטליות, אשר צריכות לספק לגולש חוויית גלשיה נעימה וידידותית ולאפשר לו לגלוש בנחת באתר, לקבל את המידע לו הוא זקוק ולרכוש את המוצרים בקלות ובצורה מאובטחת.
SEO, PPC ושיווק ברשתות חברתיות
לא בטוחים מה זה מה ומה ההבדל ביניהם? נעשה קצת סדר במושגים אבל לפני כן תנו לנו להכניס לכם מושג נוסף: SEMשיבלבל אתכם עוד יותר. סתם, SEM – search engine marketing הוא בסך הכול מושג המאחד את שני המושגים SEO ו- PPC. עכשיו מה אלה:
SEO – Search Engine Optimization הוא מושג הנקשר בדרך כלל עם קידום אורגני. מה זה קידום אורגני? קידום אורגני באתר אינטרנט לדוגמה הוא סט של פעולות אשר באמצעותן אפשר לגרום לאתר להיות מדורג במקומות גבוהים בתוצאות החיפוש של גוגל למשל, ללא צורך בקידום ממומן. אם האתר שלכם מכיל תוכן איכותי, נוח לגלישה, נטען מהר וגולשים רבים מבקרים בו בתדירות גבוהה ונשארים בו זמן רב, האתר שלכם צפוי להיות מקודם אורגנית בצורה טובה.
כמובן שזה לא קורה מעצמו, נדרשת מלאכה רבה על מנת שזה יקרה וזה מתחיל בבניית האתר בצורה יסודית ובהתאמה לדרישות גוגל ולאחר מכן בהעלאה תדירה של תכנים איכותיים לאתר, בניית מערך קישורים, מיפות ואינדוקס מיטבי של האתר, אופטימיזציה של הכותרות ותתי הכותרות, סיומות דפי האתר הפנימיים ועוד.
חברות קידום אתרים אמונות על שירותי SEO אלה אשר בעזרת אופטימיזציה לאתר משיגים התאמה אופטימלית למנועי החיפוש.
קידום אורגני יכול להיעשות למשל גם בסרטון שהעליתם לרשת. נניח יצרתם סרטון והצלחתם לחשוף אותו לכמות גולשים רבה לבד, בעזרת שיתופים, שמועות מפה לאוזן ובאז שיצרתם לסרטון בצורה לא ממומנת, כלומר לא בכסף, אז השגתם לו קידום אורגני.
PPC – Pay Per Click
אפשרות שיווק דיגיטלית נוספת היא בעזרת… כסף. כלומר באמצעות קניית שטחי פרסום בפלטפורמות דיגיטליות כמו פייסבוק, גוגל ואחרות, ויצירת מודעות ממומנות בהן אתם מפרסמים את המוצר או השירות שלכם ומשלמים לפי קליקים. נניח יצרתם מודעה ממומנת בגוגל והמודעה שלכם הופיעה במנוע החיפוש לאחר שהגולש הקיש את הביטוי שרצה. אותו גולש לחץ על המודעה והגיע לאתר שלכם, באותו הרגע שילמתם לגוגל על הקליק.
כך אפשר להגיע לגולשים ולקוחות פוטנציאליים בלי לבנות מערך אורגני הדורש זמן ועבודה רבה מאחורי הקלעים.
מעורבות גולשים באמצעות פעילות תוכן דיגיטלית
מעוניינים לזכות ב-5 ימי באיים המלדיביים כולל טיסה ומלון? תסבירו לנו למה דווקא לכם מגיע לזכות באמצעות 4 מלים ו-3 אימוג'יז ואולי תזכו! כולנו מכירים את פעילויות התוכן השיווקיות הללו. זה המקום שלכם לעוף על הדמיון ולמצוא רעיונות מגניבים לפעילויות תוכן שיגרמו לגולשים להיות מעורבים חזק בעסק שלכם.
זה לא חייב להיות אפילו עם פרס או מתנה, למרות שברור שזה עוזר.
אך כל פעילות תוכן יצירתית, מעניינת, מרגשת או מיוחדת שאתם יכולים לבנות למותג שלכם ולעסק שלכם בה תגרמו לכמה שיותר גולשים רלוונטיים להיות מעורבים, היא פעילות שיווק דיגיטלית טובה, שאולי לא נראית לכם חשובה ומשתלמת במיוחד אך בטווח הרחוק היא זו שתגרום לגולשים לתת לכם תשומת לב, להכיר אתכם, לאהוב אתכם אולי אפילו להפוך ללקוחות נאמנים שלכם בהמשך.
כולם יודעים שסמארטפונים הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, מהיד שלנו, מהתודעה שלנו, הם הבויפרנד שלנו והפריט היחיד שאנחנו אוהבים יותר מ…אימא? כמעט.
אז אם לכולם יש טלפונים חכמים (טוב לא לכולם, מיליונים באפריקה ובעוד חלקים של העולם עדיין מסתובבים עם נוקיה או משהו כזה, אבל עם הזמן גם הם יישאבו לתוך המכשיר הקטן והממכר שהפך את שוק הפיזיותרפיסטים והאורתופדים לתוסס במיוחד תודות לפגעי הצוואר ועמוד השדרה שהוא גורם לנו) וכדאי שנפרסם בהם! השימוש בסמארטפון כל כך גדול וחברות בין לאומיות מבינות זאת ומעבירות את מירב פעילות הפיתוח שלהן למכשירים הניידים, בין אם באמצעות אפליקציות או בעזרת תוכנות המתממשקות בין הטלפון למחשב, לטלוויזיה ולכל מקום אפשרי והופכות אותו למוח שלנו מחוץ למוח שלנו, זה שדרכו אנו מחפשים כל דבר בגוגל, שומעים ורואים מוזיקה ביוטיוב, מעלים סטטוס או סטורי לפייסבוק ולאינסטגרם, מתכתבים בוואטסאפ ובמסנג'ר, סתם משחקים ורוכשים כמובן, און ליין, ממבחר חנויות האון ליין המובילות: אמזון, איביי וחברותיהן.
מהי נראות במובייל?
1. זה לדאוג שהאתר שלכם יהיה רספונסיבי: מתאים לסלולר, טאבלט, לפטופ, דסק טופ וכו'.
2. זה ליצור תכנים מתאימים לנייד, בין אם ברמה הטכנית, כך שיהיו בגודל ובצורה המתאימים למסך ובין אם ברמת המסר והעיצוב של סרטוני הוידאו שלכם, במודעות הפרסום ובכל אמצעי התוכן האחרים, כך שיהיו דינמיים, חדים, קצרים וקולעים למטרה.
3. זה להבין שהעסק שלכם חייב לייצר נכסים דיגיטליים חכמים, מהירים ואיכותיים שייטענו מהר ובנראות מושלמת על המסך הקטן ויאפשרו לגולשים, אותם לקוחות פוטנציאליים שאתם כל-כך רוצים שיכירו את העסק שלכם וירכשו מכם, להבין מי אתם, מה אתם רוצים מהם ומה אתם יכולים לעשות עבורם או לתת להם, רצוי כמה שיותר מהר. ובזול. אבל איכותי כן? ושיהיה אפשר לשתף.
1,2,3 – שלושה צעדים ראשונים ליצירת נכסים דיגיטליים איכותיים:
הקמת עמוד עסקי בפייסבוק
קודם אמרנו שחייבים אתר אינטרנט, שזה הבסיס, האדמה היציבה של העסק שלכם במרחב הקיברנטי, הסלון בבית שלכם בו אתם מארחים את הגולשים, מזמינים אותם להכיר אתכם ולתקשר אתכם, לקבל שירות, לרכוש מוצרים וכדומה. אבל מה אם אין לכם אתר?
אפשר היום להקים אתר אינטרנט בעלות לא גבוהה וזה צעד מתבקש ומשתלם לכל עסק אך בינתיים ובמקביל אפשר להתקיים רק מדף עסקי בפייסבוק. למעשה יש לא מעט עסקים שעושים זאת. ולמרות שאין להם אתר אינטרנט, לא אתר תדמית ואפילו לא דף נחיתה, הם מצליחים לחיות עם זה בשלום ואף להגיע לתוצאות יפות, הן בהבאת לידים והן בהמרתם ללקוחות.
איך עושים זאת? פייסבוק שיכללה את פלטפורמת הפרסום שלה והיא מאפשרת לכל מי שפותח דף פייסבוק עסקי לפרסם דרכה בדרכים חכמות, יצירתיות ותמציתיות, בין אם דרך מודעות לידים מובנות ב-ads manger בהן הגולש משאיר פרטים ממש כמו בדף נחיתה לכל דבר או דרך קידום ממומן, דרך המסנג'ר, וואטסאפ לעסקים ועוד.
התוצאות מפתיעות וכמובן שאם יש לכם דף עסקי אתם יכולים גם לתקשר עם אוהדי הדף והעוקבים שלכם בצורה נהדרת ישירות דרך האינבוקס, תיבת ההודעת, דרך התגובות לפוסטים ועוד.
דף פייסבוק עסקי מאפשר לכם ליצור תוכן איכותי ואפילו למכור את המוצרים שלכם ישירות דרכה, וכמובן שאם יש לכם דף עסקי אתם יכולים ליצור מודעות ממומנות ולשלוח אותן לכל מי שנמצא בפייסבוק.
איך פותחים דף עסקי בפייסבוק?
בקלות. פייסבוק מציעה לכל בעל פרופיל פרטי לפתוח גם דף עסקי בחינם, ללא עלות. כל מה שאתם צריכים לעשות זה לקבוע שם לדף, קטגוריה, להעלות תמונת קאבר, תמונת פרופיל, למלא פרטים על העסק ואתם מוכנים לצאת לדרך, כלומר להתחיל להעלות פוסטים לדף ולצבור אוהדים. הדף ירוץ בצורה אורגנית אבל אם אתם רוצים להגיע לתוצאות מהר אתם צריכים לקדם אותו בצורה ממומנת. איך עושים זאת? דרך קידום פוסטים, דרך פתיחת חשבון מודעות וניהולו בביזנס מנג'ר – ממשק הקידום הממומן של פייסבוק. טיפ קטן: הממשק מאפשר לכם לסמן 5 דפים של מתחרים ולעקוב אחר נתוני ההצלחה שלהם: כמות פוסטים שהעלו באותו שבוע, אחוז העלייה או הירידה בלייקים שהדף קיבל, המעורבות: לייקים, תגובות, שיתופים ועוד נתונים של הדף המתחרה.
הקמת אתר חנות
כמובן שבעזרת שיווק דיגיטלי ניתן לפרסם לכל העולם ולמעשה שיווק דיגיטלי בשווקים בינלאומיים זה הכוח האמיתי מאחורי השיווק הדיגיטלי בהיותו לא מוגבל לשטח, מדינה או שפה. יש לכם מוצר מנצח? אתם יכולים להגיע לכ-7 מיליארד לקוחות פוטנציאליים בעולם דרך האינטרנט, בעזרת הנכסים הדיגיטליים שלכם ופלטפורמות הקידום הממומן העולמיות.
איך מוכרים מוצרים לכל העולם? דרך אתר חנות. דרופשיפינג הוא מושג לוהט בשנים האחרונות ואלפי ישראלים מוכרים מוצרים דרך אמזון וחנויות אתר ענקיות אחרות. אך יש עוד המון פלטפורמות קטנות יותר המציעות את אותו שירות. בנוסף שירותי הסליקה השתפרו ומגוון אפשרויות העברת הכסף כמו גם שירות משלוחים יעיל יותר הופכים את המכירה דרך האינטרנט (ולא רק את הקנייה), לאפשרית ואטרקטיבית עבור מי שיש לו מוצרים מוצלחים.
הקמת אתר / דף נחיתה
בהתחלה אמרנו שאתר אינטרנט הוא חובה, אחר כך אמרנו שהוא לא חובה. אז מה האמת? או חובה.
הסברנו שיש עסקים שמסתדרים בלי אתר אינטרנט ובאותה נשימה אמרנו שאתר אינטרנט הוא נכס דיגיטלי הכרחי לכל עסק רציני שכמו שאומרים "מכבד את עצמו". אבל אם אתם לא מוכרים מוצרים און ליין (משום מה…) ולא צריכים אתר חנות אז למה לפתוח אתר רגיל?
הקלישאה אומרת שאתר אינטרנט זה כרטיס הביקור הדיגיטלי שלכם. מעבר לכך זו הפגנה של רצינות והוכחה לזה שיש לכם מספיק תכנים כדי לפתוח אתר, וכן זה משדר אמינות. בנוסף זה כלי המאפשר לגולשים וללקוחות שלכם לתקשר אתכם, רק אתכם, בלי הפרעות מצד ימין, מצד שמאל, מהלמעלה של הפיד או מלמטה, יחד עם כל מיני נוטיפיקציות ורעשים אחרים.
כשאתם באתר זה נטו אתם שם, ואם זה אתר טוב אז אפשר לשקוע בו ולהפיק ממנו הרבה.
לכן לפתוח אתר אינטרנט, בין אם אתר תדמית, דף נחיתה בעל מסך אחד (עם או בלי גלילה) או מיני סייט, זו אפשרות מצוינת עבור כל עסק שלוקח את עצמו ברצינות ורוצה לשדר את אותה רצינות לקהל הלקוחות שלו.
מעבר לכך אתר הוא כמובן כלי נהדר לשיווק דיגיטלי ונכס דיגיטלי ממדרגה ראשונה שיכול לשרת אתכם ואת הלקוחות שלכם באין ספור דרכים בין אם דרך העברת מידע ייחודי באתר, הרשמה לקבלת מבצעים והנחות דרך הרשמה לניוזלטר, למועדון לקוחות או לרשימת תפוצה ושליחת חומרים שיווקיים ואחרים ישירות למייל של הגולש, הענקת קופונים, העלאת עדכונים וחדשות על דברים שקורים בעסק ועוד.
הקשר בין שיווק דיגיטלי לבניית מוניטין ברשת
נו, עשיתם עליי גוגל? אין ספק שמוניטין ברשת הוא אחד הדברים החשובים ביותר לכל פרסונה ואישיות ציבורית, אך כיום גם לעסקים. כשתרבות השיימינג פורחת וכל אירוע יכול להיות מצולם ולעלות תוך שניות לרשתות החבריות, כל עסק חייב לשים לב ב-7 עיניים מה קורה בעסק שלו פיזית ולשלוט במה העסק שלו מפרסם ברשת. גם אם רוב העסקים לא מגיעים למחוזות הקיצוניים הללו, מספיקה ביקורת שלילית אחת בדף הפייסבוק או בבלוג כלשהוא על מוצר או שירות שנתתם כדי להרתיע גולשים מלהיכנס לעסק שלכם.
מוניטין ברשת הוא דבר חשוב מאין כמוהו ונדרשת עבודה רבה בפתירת משברים, כשחלק מהמשברים נוצרים בגלל טעויות אנוש הנגרמות בתום לב, חלק בגלל מחדלים או ניהול לקוי של העסק, ולפעמים זה מגיע מסתם לקוחות ממורמרים וגולשים מתוסכלים שיכולים ללכלך עליכם שלא בצדק מכל סיבה שהיא ואתם צריכים לדעת כיצד להתמודד עם זה בצורה הטובה ביותר, להפוך את הלימונים ללימונדה או בהקשר של עולם השיווק הדיגיטלי: להפוך את תגובות הנאצה לנצנצים, כלומר לקישוטים ברי חלוף שאמנם מקשים קצת על החיים ומזהמים לכם את הדף בדרמה מיותרת, אך גם זכרו שאין דבר כזה פרסום שלילי ואל תילחצו.
קיצור, לא הכול דבש בממלכת החיים הדיגיטליים וצריך לדעת איך להתנהל בחוכמה מול הגליצ'ים האלה במציאות הוורודה בדרך כלל, הבאים והולכים בחיים הדיגיטליים של כולנו.
רוצים להימנע מכל זה? אל תקראו תגובות בכלל. אתם גם יכולים לחסום גולשים מלהגיב באופן גורף.
5 טיפים לפרסום נכון ויעיל בדיגיטל
דמו את עולם השיווק הדיגיטלי לג'ונגל. אלה 5 החיות שאתם רוצים להיות בו:
תמנון – אמרנו שכדי להצליח בעולם השיווק הדיגיטלי צריך ליצור כמה שיותר נכסים דיגיטליים על מנת להגיע לגולשים ולקוחות פוטנציאליים, אותם צריך להקיף מכל פינה. אם הוא לא יקבל אותי בחיפוש בגוגל אגיע אליו דרך מודעה בפייסבוק, אם גם שם אחמיץ אותו אז אולי דרך באנר בוואלה או בווי נט. אם גם באלה לא אכנס לרדאר של הלקוח, אנסה לפרסם באאוטבריין ולהיכנס לאותם אתרים בדלת האחורית ומשם כבר אעביר את הגולש לאתר שלי, שם אשלח עוד כמה זרועות תמנון דיגיטליות: אפתה אותו להירשם לניוזלטר ולקבל הטבות בלעדיות, אשכנע אותו להיות חבר מועדון ולקבל מבצעים ייחודיים כל שבועיים למייל. אם גם אלו לא יעזרו אז אפרסם בווייז, בטינדר וכו', תלוי מה אני מפרסם ואיפה הלקוח שלי נמצא.
הבנתם את הרעיון. דמיינו את הלקוחות הפוטנציאליים שלכם כדגים קטנים ואתכם כתמנון שבסופו של דבר יעלה אותם על הצלחת או משהו כזה.
אריה – העצמה זה טוב, אבל לא בקטע של אגו. אתם יכולים לשווק את עצמכם כהכי טובים במה שזה לא יהיה ולייצר לעצמכם תדמית חזקה ברשת שתגרום לגולש להאמין שאתם כאלה. בין אם אתם באמת הכי טובים או רק רוצים להיכנס למגרש של הגדולים, לנער כמה עצים ולהכניס את הרגל בדלת, אתם יכולים לעשות זאת. איך? דרך קריאייטיב שונה וייחודי ופרסומות שמבטיחות הר ולא נורא אם הם מקיימות רק עכבר. רגע, אולי זה לא בדיוק כזה חכם?
אז זהו, שכן… כי בעולם השיווק הדיגיטלי, הגלובלי, כמה שזה יותר מופרע ושונה, יש לזה יותר סיכוי לבלוט ולהצליח. אבל אתם צריכים רעיון גדול, אסטרטגיה ותוכנית פעולה מאורי זה ואז הפריצה הגדולה אפשרית. הפן הטכני והטכנולוגי הוא רק שחקן משנה.
אנשים נוטים לתת יותר מדי משקל למילה השנייה במושג 'שיווק דיגיטלי' ושוכחים את השיווק עצמו את יסודות השיווק ואת שיטות השיווק הישנות והטובות הפועלות על האדם מאז ומעולם.
דיגיטל? זה רק כמה מספרים מחוברים אחד לשני. אל תתנו למדיה ולפלטפורמה להפוך לשחקן המרכזי ואל תהפכו את היוצרות לגבי מה זה שיווק דיגיטלי ואיך עושים שיווק טוב.
האם זה דיגיטלי? כן, כי ככה זה עובד, אבל אל תחפשו תירוצים ותאשימו את הדיגיטל באי הצלחה שלכם. כן, אפשר לנצל את יתרונות הדיגיטל ולהצליח בזכות האלמנטים הטכנולוגיים הדיגיטליים הללו אבל זה תמיד קורה רק אם יש לכם רעיון טוב, תכנית עבודה מסודרת וכוח להשקיע בצורה רצינית ואחראית בעסק שלכם ובעצמכם. תהיו אריות, תהיו רעבים, תשאגו. תצליחו.
ינשוף – תהיו חכמים. תעשו את הדברים בשקט. תביאו המצאה חכמה, חסכונית, מקורית או ייחודית אבל לא רק זה. חכמים במובן של לעשות את הדברים בצורה חכמה ולא צריך להיות גאונים בשביל זה. מה שכן צריך זה לרדת לפרטים, לדעת על קוצו של יוד איך פיקסל ההמרה עובד למשל. איפה בדיוק להטמיע אותו בשורת הקוד. איך לצבוע את הגולשים שלכם באתר בצורה הכי מדויקת שאפשר בין אם זה בעזרת מפת חום (כלי הבודק איפה הגולש שוטט באתר, כמה זמן שהה בכל דף וכו') ולדעת לעבוד עם כל הכלים הדיגיטליים הקיימים שהרי זה היתרון של השיווק הדיגיטלי: הכול מדיד. תעשו אנליטיקס, תפיקו דוחות מקצועיים, תנתחו את הנתונים וכל הזמן תשתמשו בשתי מתודות העבודה היעילות ביותר בדיגיטל: אופטימיזציה ורימרקטינג.
קוף – כן, קוף. כמו קוף אחרי בן אדם. אין בושה בלחקות סיפורי הצלחה ולעבוד בשיטות שהוכיחו את עצמן. תלמדו מאלו שהצליחו. יש אין ספור קורסים, וובינרים, פודקאסטים, ספרים דיגיטליים, מדרכים ומה שלא תרצו. הדרך להצלחה אולי לא ידועה מראש אבל היא כן ידועה בדיעבד.
אתם יכולים לקחת 'קייס סטאדיז' וללמוד אותם מהבוקר עד ערב בזמנכם החופשי עד שתבינו איך לפצח את השיטה ולייצר סיפור הצלחה משלכם. בדיגיטל.
השאלה אם יש לכם רצון וסבלנות לעשות את זה. עולם השיווק הדיגיטלי הוא זירה בלתי צפויה בה כל אחד יכול לקבל את 15 דקות התהילה שלו ואולי זה כל מה שצריך כדי לגרום לעסק לבלוט ולעלות לגדולה (או שלא… אבל אם יש לכם תכנית אסטרטגית ואתם מאמינים בעצמכם ובמוצר שלכם אז למה לא…)
השמיים הם רק הגבול בין האטמוספרה לחלל. ובעולם בו ציוץ אחד קטן יכול להפעיל פצצת אטום מחד, וסרטון של בננה מדברת יכול לשבור את הרשת מאידך – הכול יכול לקרות.
תרנגול – תרנגולים קמים הכי מוקדם בבוקר, ראשונים לפני כולם. תשכימו קום ותהיו הראשונים להתעדכן בכל פיצ'ר דיגיטלי חדש שנכנס לשוק, תצטרפו לקבוצות פייסבוק, תבקרו בפורומים מקצועיים, שימו בהעדפות של הדפדפן אתרים מובילים מחו"ל, כנסו בקביעות למדריכים ותהיו הראשונים לדעת מה חדש בענף, מה הטרנד הבא ומה המגמה הבאה בעולם השיווק הדיגיטלי.
עוד כמה חיות שכדאי לאמץ את התכונות שלהן בעולם הדיגיטל: פיל – תפתחו עור של פיל מול כל התגובות והביקורות. זבוב – לפעמים כדאי להיות הזבוב על הקיר ורק להקשיב למה שקורה בחדר: אם קודם אמרנו לחיות בהכחשה בקשר לתגובות ולביקורות אז עכשיו אנו אומרים: תקשיבו ללקוחות שלכם. מכל דבר אפשר ללמוד. נקו את הרעש השלילי ורדו לשורש הבעיה שהלקוח שלכם מציג, ייעלו את העסק בעזרת אותו מידע שביאס אתכם ובעזרת חוכמת ההמונים (או טיפשותם…) וצאו מהמשבר מחוזקים.
5 טיפים נוספים לשיווק דיגיטלי מנצח
מחקר שוק – בזכות העובדה שהכול מדיד בדיגיטל יש לכם אפשרות ליהנות ממידע רב על המתחרים שלכם ועל השוק בו אתם פועלים. יש תוכנות וכלי מעקב חוקיות המאפשרות לכם לדעת המון דברים על המתחרים שלכם כמו: איפה הם מפרסמים, על סמך איזה ביטויים, מה הם מפרסמים, למי הם מפרסמים ועוד. בלי קשר, אתם צריכים להכיר את השוק על בוריו כדי לדעת איך להיכנס אליו ולמצוא לעצמכם יתרון ובידול.
תכנית פעולה – אסטרטגיה היא תכנית פעולה כוללת ומפורטת. זה משאתם צריכים. לאחר שיהיו ברשותכם תוצאות מחקר השוק, תוצאות המחקר על המוצר שלכם, יעדי המכירה, רשימה של נכסים דיגיטליים שהחלטתם ללכת עליהם, תוכנית עסקית ותקציב כמובן, תהיו מוכנים לצאת לדרך ולקפוץ למים הדיגיטליים.
אקשן! – תכינו צ'ק ליסט ואם הוא יהיה מלא ב-V אים ירוקים זה הזמן להתחיל לשווק את העסק בכל הערוצים, המדיות והפלטפורמות שבחרתם: להקים אתר וליצוק בו תכנים, לפתוח דף פייסבוק עסקי ולהעלות בו פוסטים, להרים קמפיין ממומן או פרסום בכל אפיק דיגיטלי אחר שבחרתם. זה הזמן להביא תוצאות.
קאט – אתם לא חייבים לעצור את הקמפיינים אבל אחרי תקופה מסוימת וזה יכול להיות שבוע, חודש או אפילו יום, תלוי במידת הניסיון שלכם להבין אם דברים עובדים או לא, בחנו את העבודה שלכם והסיקו מסקנות. יש מספרים והמספרים מדברים. אתם יכולים לדעת בדיוק כמה הוציא וכמה הכניס כל קמפיין בכל רגע נתון, להיות עם היד על הדופק ולעשות אופטימיזציה על בסיס קבוע.
אקשן 2 – אחרי הסקת המסקנות ממשיכים. סבלנות הכרחית אבל גם דינמיות וקבלת החלטות לגבי נכסים דיגיטליים שלא עובדים: אם אפשר לתקן או לוותר עליהם, לגביי קמפיינים אותו כנ"ל.
רוצים דוגמה? בבקשה:
נניח והקמתם עסק למכירת תפוחים מסוכרים על מקל מסתובב שמנגן.
במחקר השוק שלכם בדקו אם יש חברות אחרות עם אותו מוצר (אם לא מהרו לרשום פטנט), בררו איפה קונים את התפוחים הטובים ביותר במחיר הזול ביותר, מה המקומות בהם הכי כדאי למכור תפוחים מסוכרים על מקל מסתובב מנגן (ירידים, פסטיבלים וכו') ותחליטו למי אתם משווקים אותם: האם לחברות רלוונטיות הפועלות באותם לוקיישנים (ואז תמכרו הכול במכה…) או למבקרים המגיעים לשם. בתוכנית הפעולה שלכם תחליטו שאתם בונים דף נחיתה צבעוני ומושך עם תמונה גדולה של תפוח מסוכר מסתובב ומנגן, כותרת מושכת וטופס השארת פרטים. במקביל תפתחו דף פייסבוק עסקי לתפוח המסוכר שלכם ותעלו פוסטי וידאו מגניבים אותם תכינו מראש, או ב- LIVE FACEBOOK בעת המכירה. אלה יהיו סרטונים מגניבים במיוחד. צרו מודעת פרסום שמעבירה לדף הנחיתה שלכם ושגרו אותה לקהל מטורגט על סמך תחומי עניין רלוונטיים ולבעלי מקצוע רלוונטיים: נניח מנכ"לים של חברות וארגונים, וועדי עובדים וכו'. אחר כך תראו כמה לידים קיבלתם וכמה מהם הפכו לרוכשים. תמשיכו לקדם ולפרסם בהתאם לנתונים וליכולת התקציבית שלכם. צרו מודעת רימרקטינג ושלחו אותה למי שכבר קנה ונהנה מהמוצר שלכם, פתחו איוונט ותזמינו אליו אורחים. צרו שיתופי פועלה עם עסקים מגניבים אחרים.
בשורה התחתונה – זה יביא לי לידים? כן!
אם תבנו תשתית טובה, תיצרו תוכן טוב ותבצעו קידום מדויק של הקמפיינים: תקבלו לידים איכותיים. אם תבנו משפך שיווקי חכם, תיצרו מערכת ניטור מדויקת ותבצעו פעולות רימרקטינג יעילות: תהפכו את הלידים להמרות: רכישות, לקוחות ושאר פירות וירקות.
לסיכום
כל בעל עסק חייב להפנים: "בהיותך בדיגיטל התנהג כמו משווק דיגיטלי", ובין אם אתם עושים זאת בעצמכם או נותנים את המושכות לחברה שתעשה את העבודה עבורכם, אתם חייבים לבצע דריסת רגל משמעותית בשוק הדיגיטל ולהביא לידי ביטוי את חוזקות העסק שלכם בצורה כזאת שגולשים ולקוחות פוטנציאליים יכירו אתכם, יכנסו לאתר שלכם, יקראו את הפוסטים והמודעות שלכם ובסופו של דבר יגידו על המוצר שלכם !TAKE MY MONEY
ככל שתצליחו לגבש לעצמכם זהות דיגיטלית ועסקית ברורה יותר, מבודלת יותר ואיכותית יותר כך גם תגיעו לקהל הנכון ולאחר שתגיעו אליו תוכלו ליצור אתו מערכת יחסים ארוכת טווח באמצעות יצירת סיפור למותג שלכם, קידום הצעות מכר משתלמות ובעלות ערך אמיתי וביסוס יחסי אמון ותן וקח על בסיס קבוע. בהצלחה. השאירו פרטים למידע נוסף >>