לאילו עסקים קידום אורגני פחות מתאים?
רבים מן העסקים שפועלים בזירה האינטרנטית, בעיקר על מנת לשווק את עצמם, נתקלים בפני סוגיה זהה: מהו הערוץ המתאים ביותר לשיווק העסק? בפרט, כאשר עסקים אלו מחליטים לקדם את העסק במנועי החיפוש השונים, הם נתקלים בסוגיה נוספת, לא פחות קריטית להצלחת העסק: האם כדאי יהיה להשקיע את מירב המשאבים בקידום אורגני של העסק על מנת לשפר את הנראות הטבעית שלו במנועי החיפוש, או שמא כדאי לתעל את תקציב השיווק דווקא למודעות ממומנות?
תוכן עניינים; ניתן לדלג לתוכן הרלוונטי
במאמר הזה ננסה להבין לאילו עסקים פחות כדאי לעשות שימוש בתהליך קידום אורגני לעסק, מן הסיבה הפשוטה שהשקעה כזאת לא תחזיר את עצמה, בטח לא כמו השקעה בפרסום ממומן. אולם, לפני שנמפה עסקים שעונים להגדרה הנ"ל, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו ראשית מהם התנאים הסביבתיים המאפיינים תהליך קידום אורגני.
קצת על קידום אורגני
תהליך קידום אתרים אורגני הוא תהליך שבו אנחנו מתאימים פרמטרים שונים בעמודי האתר שאנחנו מנהלים, למנועי החיפוש השונים. מקובל יהיה לומר שמנועי החיפוש עושים שימוש במאות רבות של פרמטרים על מנת לדרג עמודי אתרים בדפי תוצאות החיפוש. רק מתי מעט אנשים מכירים מקרוב את אלגוריתם הדירוג של מנועי חיפוש כמו גוגל, אולם הסברה היא שמנועי החיפוש, בגדול, היו רוצים לראות אתרים מהימנים אשר מציגים מומחיות רבה, בעלי תוכן מקורי, איכותי ולא משוכפל, מהירים, מותאמים לצפיה ולפעילות באמצעות מכשירים ניידים, שהם ניתנים לסריקה בקלות ובפשטות, שמציעים חווית גלישה מצוינת לגולש, שהם מסודרים במבנה היררכי נכון ועוד ועוד.
מדוע זה חשוב? משום שכל בעל עסק שרוצה להיכנס לתחום הקידום האורגני צריך להבין שהוא, בראש ובראשונה, אמור לנצח את המתחרים שלו. בעוד שבקידום ממומן בעל העסק ישלם רק על הקלקה של גולש על תוצאת החיפוש הרלוונטית (נכון, גם של המתחרים), הרי שבתהליך קידום אורגני נדרשת השקעה רבה במשאבי העסק ובתקציב מבעוד מועד, והתוצאות אינן מובטחות.
על רקע הדברים האלו, צריך להבין שקידום אורגני עבור חלק מבעלי המקצוע הופך להיות משימה שאיננה רלוונטית.
למי לא מתאים תהליך של קידום אורגני?
תהליך קידום אורגני אינו מתאים לבעלי מקצועות אשר מתאפיינים באורך נשימה קצר, ופועלים בסביבת תחרות גבוהה. בעלי עסק צריכים לשאול את עצמם האם הם מסוגלים להשקיע בקידום אורגני לעסק לאורך זמן, ובהיקף משמעותי. בחלק מן העסקים, השקעה כזאת, כאמור, פשוט לא תחזיר את עצמה.
בואו ניקח דוגמה על מנת להמחיש את הדברים. מיהם המתחרים הקלאסיים של בעל צימר בראש פינה? ובכן, בעלי צימרים אחרים בראש פינה, אשר מציעים אירוח יוקרתי יותר, איכותי יותר, זמין יותר או אפילו במחירים נוחים יותר. כעת, מיהם המתחרים הלא קלאסיים של בעל צימר בראש פינה? התשובה היא שפורטלים שונים המאגדים בתוכם מאות בעלי צימרים ברחבי הארץ ומציעים לגולשים מבחר שירותים ואפשרויות סינון מתקדמות.
חישבו על זה: גוגל היה רוצה להתאים לגולש את התוצאה האיכותית ביותר עבורו. ובנושא הזה, של הזמנת נופש בצימר, מה יכול להיות איכותי יותר עבור שאילתת חיפוש של גולש (בטח אם היא כללית ולא מעידה על כוונה ספיציפית כלשהי), מאשר הצגת פורטל שירכז את כלל המידע הדרוש לגולש לצורך ביצוע ההחלטה?
כעת, בעל צימר כזה שרוצה להתחרות בפורטלי הענק האלו, ידרש לתקציבי עתק לאורך זמן, שכמובן, לא יחזירו את עצמם (בסופו של יום חשוב לזכור שמספר הצימרים שברשות בעל העסק נותר קבוע).
אבל, כמובן, שבעלי הצימרים אינם לבד. מדובר היה רק בדוגמה.
מי שמכיר את עולם המנעולנים מקרוב, יודע שהם סובלים מבעיה דומה: רמת התחרות היא קשה מאוד. יותר ויותר אנשים פרטיים מכשירים את עצמם בקלות והופכים להיות מנעולנים. עסק של מנעולן שמעוניין לקדם את עצמו בצורה אורגנית, ניצב לא רק מול מנעולנים אחרים, אלא גם אל מול פורטלים של בעלי מקצוע שמציעים שירותים נוספים, כמו חוות דעת מפורטות על בעלי מקצוע, דירוגים, השוואות וכו'.
למנעולן מן הרחוב אין כל סיכוי להתחרות בשוק הזה באמצעות תהליך קידום אורגני, בטח שלא לאורך זמן. סביבת התחרות, יחד עם העובדה שהוא לא באמת יכול לייצר תכנים בעלי ערך מוסף משמעותי על אלה שקיימים ברשת, הופכים את משימת הקידום האורגני במקרה הזה, ללא ישימה.
באופן כללי, ניתן יהיה לומר שעסקים המתבססים על שירותי חירום צריכים לבדוק היטב את כדאיות הביצוע של תהליך קידום אורגני מבחינתם. זאת, בשל מאפייני התחרות הגבוהה, קיום פורטלים שונים המאגדים בתוכם בעלי מקצוע או שירותים, ומרווח הנשימה הקצר ממילא של העסק זאת לעומת ערוצים אחרים כגון פרסום בגוגל, פרסום ברשתות חברתיות וכדומה.
לסיכום
תהליך קידום אורגני הינו תהליך שנדרשים בו לא מעט משאבים, זמן, סבלנות ואורך נשימה. לא כל בעלי העסקים מצויידים בכל אלה. בפרט, ניתן לומר שבעלי עסקים המתאפיינים בסביבת תחרות גבוהה ומתגברת, אשר לא מציעים ערך מוסף ייחודי ללקוח, ואשר פועלים בעולם בו קיימים אתרים גדולים המאגדים בתוכם נותני שירותים כאלה ואף מרחיבים את היריעה ומדרגים אותם ומספקים שירותי חיפוש וסינון מתקדמים, לא יוכלו לנהל אסטרטגיית קידום אורגני במנועי החיפוש לאורך זמן.
חשוב יהיה לזכור, כי המתחרים של בית עסק כלשהו בתחום הקידום האורגני, אינם בהכרח בעלי עסקים מקבילים, והם יכולים להיות פורטלים חזקים שמציעים לגולש ערך מוסף. לבעל מקצוע אשר מציע שירותי חירום, בדרך כלל לוקאליים, אין אפשרות מעשית להתחרות בהם.