היה היה עסק: מה הסיפור של העסק שלכם ואיך מספרים אותו?

לכל עסק יש סיפור אישי, שמבדיל והופך אותו ליחיד במינו. מרב שקד ודניאלה דורון, מנחות סדנאות כתיבה, מסבירות למה חשוב לשים את הסיפור העסקי בפרונט, איך מתחילים ומה עושים אם נדמה לכם (בטעות) שאין לכם מה לומר?

מאת: 
ספטמבר 2021
זמן קריאה: 01:06 דק

2021-09-04

https://www.b144biz.co.il/digital-marketing/b144-advertising/%d7%9e%d7%94-%d7%94%d7%a1%d7%99%d7%a4%d7%95%d7%a8-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%a2%d7%a1%d7%a7-%d7%a9%d7%9c%d7%9b%d7%9d-%d7%95%d7%90%d7%99%d7%9a-%d7%9e%d7%a1%d7%a4%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%90%d7%95%d7%aa%d7%95/

לכל עסק יש סיפור, ולעתים הוא מתחיל עוד לפני שהבנתם שיש לכם רעיון לעסק ביד. הסיפור של העסק שלנו למשל, התחיל בימי הקורונה, בהם כל אחת מאיתנו (יחד עם סדנת התסריטאות שלה) התמודדה עם ההשלכות – כל מי שכתב שיר בכיתה ד', פתח סדנת כתיבה בזום; כל מי שהיה לו משהו לתת לעולם, נתן אותו בחינם. לקוחות חששו להשקיע בסדנה, מהממת ככל שתהיה.

כל אחת מאיתנו הייתה בטוחה שרק לה קשה ושרק אותה, אחרי כל כך הרבה שנים, פתאום לא רוצים. אז כשתלמידה אחת (היוש לילך) שלמדה אצל שתינו במקביל, הציעה שנשתף פעולה, הסכמנו. בהתאם לאופנה, לבשנו טרנינג ועלינו שלושתנו לזום. אחרי "שלום שלום" וכמה חיוכים, לילך הרגישה מיותרת והשאירה אותנו לבד. כבר באותו מפגש יזמנו את הסדנה המשותפת הראשונה שלנו, חממת הגשה למפיקים ומפיקות. 

מאז עברו שנה וחודש, כשמאחורינו עשרות פרויקטים משותפים. חממות הגשה, סדנאות כתיבה, זומינרים, ייעוצים ועוד. אלא שמה שחיזק אצלנו את התחושה שעשינו משהו נכון, לא היה הפריחה הזאת. את החוזק שבשותפות שלנו ראינו דווקא בתקופות הפחות טובות – זה שיש מישהי לחלוק איתה את הרגעים הקשים ולחגוג את הרגעים הטובים, כי כשמוצאים את הסול מייט העסקי שלך, זה מה שהופך את הכול לנעים וקל.

בין סיפור אישי לתהליך המכירה או: "איך זה משתלב ביחד?"

לכל עסק יש סיפור, בין אם מדובר בעסקים שמייצרים מוצר או בספקי שירות. לא במקרה פתחתם דווקא את העסק המסוים הזה ולא כל עסק אחר. ייתכן שאתם שואלים את עצמכם איך הסיפור של העסק יעזור לכם למכור, והתשובה היא שסיפור הוא משהו שנחרט בזיכרון. המשפט שאנחנו חוזרות עליו הכי הרבה בסדנאות שלנו הוא שהקול האישי של היוצר/ת הוא הדבר החשוב ביותר. הקול הזה הוא הסיפור האישי, זה שמייחד אתכם מכל טריליוני העסקים האחרים.

טקסט שיש לו התחלה, אמצע וסוף, זכיר הרבה יותר ממילים כלליות, נהדרות ככל שיהיו. עסק שמספר לדוגמה על מתכון הפיצה הסודי שלו, שעבר בירושה מנונה נורמה לנכדים ולנכדות שלה, נשמע הרבה יותר חמים, ביתי ומנחם מדוכן גנרי של אוכל איטלקי. ואגב, אתם לא צריכים לחשוש שלא יהיה לסיפור שלכם קהל. אנחנו מתוכנתים לשמוע סיפורים עוד מימי קדם, אם זה ליד המדורה או בסטורי באינסטגרם. הלקוחות שלכם מחפשים סיפורים כל היום, ואין מה שיתפוס אותם יותר מסיפור טוב – כזה שנשאר איתם גם הרבה אחרי.

בואו נצא לדרך

ממה מתחילים כשרוצים לספר את הסיפור של העסק? אחד הסודות הידועים בתסריטאות הוא "סייב דה קאט". הרעיון הוא שאם אנחנו רוצים לגרום לקהל להזדהות עם הדמות, חשוב להראות את הפגיעות שלה כבר בהתחלה. בחירה כזו מאפשרת ללב של הקהל לצאת אל הדמות, אפילו באופן לא מודע, כך שנוצרת אצלו מעורבות רגשית. וברגע שיש מעורבות רגשית – לא צריך הרבה יותר. אל תנסו לייצר סיפור שמציג אתכם כגיבורי או גיבורות על – זה לא מעורר הזדהות. אף אחד מאיתנו הוא לא באמת כזה, וברגע שנהיה אמיצים מספיק כדי לחשוף את החולשות שלנו, כולם יתחברו אלינו.

שלושה מאפיינים של סיפור עסקי מוצלח

סיפור עסקי טוב הוא סיפור שמשלב פגיעות והזדהות (כמו הגעגוע לנונה נורמה מדוכן הפיצות), פרט זכיר (כמו לקרוא לה "נונה" ולא "סבתא"), ורגע של ניצחון על הקושי (המתכון משאיר את סבתא בחיים). ברגע שהסיפור שלכם יהיה אותנטי, הקוראים והקוראות לא יצטרכו להתייחס אקטיבית לשום דבר. זה פשוט ייכנס להם ללב.

זהירות: הישתדלו להימנע מהטעויות הבאות

ייתכן (ואפילו כנראה) שיש לכם ביד סיפור עסקי מעולה, אבל חשוב גם לספר אותו בצורה נכונה ומדויקת. אלה כמה מהטעויות הנפוצות שיוצא לנו לפגוש בדרך, כשבעלי עסקים מנסים לספר את הסיפור שלהם:

  • עודף אגו – יוצר אנטי, הראו פגיעות!
  • אג'נדה – הרצאה של מסרים במקום סיפור אישי.
  • מילים כלליות – סיפור יותר נוגע ככל שהוא יותר ספציפי וממוקד.
  • עודף שיווק – שמזכיר ללקוחות שהם לקוחות, ולכן פוגע בערך של הסיפור.
  • סיפור ארוך ומפותל מדי – זכרו שאתם חיים במציאות שבה אפילו הודעות קוליות ניתן לשמוע במהירות כפולה. לאף אחד אין עודף זמן, ואתם רוצים לתפוס את תשומת הלב של קהל היעד שלכם.

ולסיום, אם אתם מרגישים שלעסק שלכם אין סיפור, תמשיכו לחפש. כמו בתסריטאות, אף תסריטאי/ת לא כותב/ת תסריט בלי סיבה, גם אם לפעמים הם חושבים ככה. לפעמים אנחנו צריכות להצמיד אותם לקיר כדי לגלות מה בתוך הנושא הזה מרגש אותם, נוגע להם בנקודה רגישה, בפחד או בחלום. אם נדמה לכם שלעסק שפתחתם אין סיפור, פשוט תיזכרו בנקודה בה הכול התחיל. ברגש או בחוסר שגרם לכם להתחיל את המסע המטורף (והמופלא) הזה של פתיחת עסק.

על כותבות הכתבה: מרב שקד ודניאלה דורון>>>


מרב שקד ודניאלה דורון

מרב שקד ודניאלה דורון, הן מנחות סדנאות כתיבת תסריט ותיקות. יחד הקימו את "בית היוצרות", בית לסדנאות ואירועי תסריטאות.

כתבות נוספות בנושא
אסטרטגיה שיווקית

 דילוג לתוכן