הקלקות, עלויות ומה שביניהם: PPC והעסק שלכם
מודל התשלום הוותיק מהווה כלי שימושי עבור בעלי עסקים קטנים. אבל מה חשוב לדעת על עלויות הקלקה, ואיך נכנסים למשוואה הזו חגי קניות, מועדים מיוחדים ואפילו עונות השנה?
בכל פעם שגולש מגגל ביטוי שקשור אל תחום העיסוק שלכם, הוא ימצא תוצאות משני סוגים – אורגניות וממומנות. קידום ממומן הוא חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה השיווקית של רוב בעלי העסקים, במטרה לבלוט על פני אחרים וליהנות מחשיפה גדולה יותר. תמחור הפרסומים הממומנים נחלק למספר שיטות, בהן PPM (המבוסס חשיפה) ו-PPC (המבוסס הקלקה). היתרון המשמעותי של PPC הוא בעובדה שהמפרסמים משלמים רק עבור לחיצות על המודעה שלהם, במקום עבור צפייה בלבד.
כן, אבל… ממה מושפע התשלום?
כדי לענות על השאלה צריך להבין קודם איך נבנה קמפיין PPC. נאמר שגולש מסוים מזין את החיפוש "מספרת כלבים בתל אביב". התוצאות שהוא יקבל יכללו את מילות המפתח שהכניס, ואם הוא יקליק על תוצאה ממומנת – אותו מפרסם יחויב בתשלום. אם תרצו שהמודעה שלכם תוצג בתוצאות החיפושים הרלוונטיים, תידרשו לבצע מחקר מילות מפתח כדי ללמוד אילו חיפושים פופולאריים בתחום. מילות המפתח שתבחרו לשלב במודעות שתיצרו, יעזרו להוביל את המקליקים אל דפי הנחיתה שלכם.
מאחר שעל אותן מילות מפתח מתחרים (בדיוק כמוכם) מפרסמים נוספים, התשלום לגוגל מיועד למעשה להבטיח לכם מיקום אטרקטיבי. התשלום מגולם בעלות ההקלקה על המודעה (Pay Per Click), וזו נקבעת באמצעות מכרז או "מכירה פומבית". המשמעות היא שכל מפרסם מגיש למעשה הצעת מחיר, שמורכבת מהסכום המקסימלי שיהיה מוכן לשלם בעבור כל הקלקה. עלות ההקלקה מושפעת משיקולי ביקוש והיצע ועם זאת, מי שמוכן לשלם את הסכום הגבוה ביותר הוא לא בהכרח זה שיוצג ראשון. בנוסף, במקרים רבים הסכום שתשלמו בפועל יהיה שונה מזה שהצעתם. למה זה קורה?
- המודל
שיטת המכרז של גוגל מבוססת על מודל לפיו המפרסם הזוכה משלם את הסכום שהציע המפרסם שהגיע למקום השני. המקום השני משלם את הסכום של המפרסם במקום השלישי וכן הלאה.
- ציון האיכות
כאשר גולש מזין מילות חיפוש מסוימות, האלגוריתם של גוגל מציג בפניו מספר מודעות רלוונטיות – שנבחרות בהתאם לשילוב של מספר פרמטרים. ברשימה הזו נמצא לא רק גובה התשלום, אלא גם הרלוונטיות של מילות החיפוש והאיכות של הקמפיין בכללותו. הסיבה למהלך היא פשוטה: בגוגל מעוניינים לייצר סביבת חיפוש אטרקטיבית, נעימה ומושכת לקוחות. כדי לעשות זאת, החברה מתגמלת מפרסמים שמציגים קמפיינים איכותיים, יעילים ורלוונטיים, על ידי הצגת המודעות שלהם במיקומים הראשונים.
אז האם ניתן להוציא לפועל קמפיין מוצלח בתקציב מוגבל?
בהחלט. ולכן אתם עסק קטן שפועל בשוק אשר מאופיין בעלויות הקלקה גבוהות, זה ממש לא אומר שצריך להרים ידיים. קמפיין איכותי ששם דגש על שיפור חוויית המשתמש, שימוש במילות מפתח רלוונטיות וניתוב תנועה אל מספר דפי נחיתה – יכול לעזור לכם להגיע לתוצאות איכותיות גם תחת אילוצי תקציב. הטיפים הבאים יסייעו לכם לשפר את היתרון היחסי בכל הפרמטרים שהוזכרו, בלי לחרוג מהתקציב שהגדרתם.
ואל תשכחו את הפיקים
קביעת התקציב עבור קידום ממומן צריכה לקחת בחשבון גם "פיקים". הכוונה לאירועים או תקופות בשנה המאופיינים בזינוק במכירות – ולכן במהלכם תרצו להשקיע בקידום יותר מהרגיל. אלה כמה דוגמאות למצבים כאלה:
- עונות השנה – עסק שמשווק בגדי ים למשל, ירצה להשקיע בקידום ממומן לקראת הקיץ. עסק לממכר רדיאטורים ומפזרי חום, ישקיע בחודשי החורף ויימנע מפרסומים ביולי-אוגוסט.
- חגים – מוכרים תחפושות? ודאי תרצו לקדם את עצמכם בשבועות שלקראת פורים. מפעילים קייטנה שצפויה להתחיל בפסח? הקדימו לפרסם לפני חופשת החג, כדי לוודא שכל המקומות ייתפסו.
- אירועים חד פעמיים – אם אתם משווקים קורס חדש, טיול מאורגן במועדים מסוימים או השקה של מוצר, חשוב לנעוץ את התאריכים הנדרשים מראש כדי לא לפספס מתעניינים. התייחסו גם לאירועים חיצוניים שעשויים להיות רלוונטיים לעסק שלכם, החל מקיומו של מרתון (עבור עסק לבגדי ספורט) ועד לשבוע הספר (עבור סופרים שמקיימים הרצאות, בעלי חנות ספרים וכדומה).
- מועדים וירטואליים – אלה אמנם לא "חגים" במובן המקובל, אך חגי הקניות הפכו לנקודת ציון שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם לפספס. רשימת מועדי הקניות המלאה מחכה לכם כאן.
טיפ: כדי להפיק את המרב מהקידום הממומן, שלבו במודעות מילות מפתח שרלוונטיות למועדים בהם אתם מפרסמים. כך תדגישו שמדובר בפרסום ייעודי לאותו אירוע, ותייצרו אצל הלקוחות תחושת דחיפות על ידי תיחום ההצעה שלכם לזמן מסוים.
רוצים לצמוח ולפנות אל קהלים חדשים בלי לפספס את ה"פיק" הבא? אתם ממש לא חייבים לעשות את זה לבד. לחצו כאן כדי לקבל הצעה אישית מ-B144 לקמפיין שיתאים בדיוק למה שחיפשתם. מודעת הגוגל הבאה שלכם יכולה להיות באוויר בעוד 5 ימים!