איפה תהיו בעוד שנה? המדריך המלא לתכנון אסטרטגיה שיווקית שנתית לעסק

איך מגדירים מטרות ארוכות טווח, למה חשוב להכיר את הלקוחות שלכם מחדש, לאילו מועדים חובה להתייחס לאורך השנה ומה עושים כשנדרש שינוי? כל מה שרציתם לדעת, רגע לפני חגי תשרי

מאת: 
אוגוסט 2022
זמן קריאה: 02:01 דק'

2022-10-26T07:10:59+02:00

https://www.b144biz.co.il/%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%a2%d7%a1%d7%a7%d7%99%d7%9d/%d7%90%d7%a1%d7%98%d7%a8%d7%98%d7%92%d7%99%d7%94-%d7%a9%d7%99%d7%95%d7%95%d7%a7%d7%99%d7%aa/%d7%90%d7%99%d7%a4%d7%94-%d7%aa%d7%94%d7%99%d7%95-%d7%91%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%a9%d7%a0%d7%94-%d7%94%d7%9e%d7%93%d7%a8%d7%99%d7%9a-%d7%94%d7%9e%d7%9c%d7%90-%d7%9c%d7%aa%d7%9b%d7%a0%d7%95%d7%9f-%d7%90/

מכירים את זה שאתם מרימים את הראש מהמחשב ומגלים שחלפה כבר שנה? בעלי עסקים רבים נקלעים לשגרה של התמודדות עם מטלות יומיומיות, באופן שמקשה עליהם לתכנן תוכניות ולהגדיר מטרות ברורות שיסייעו לצמיחה שלהם. שנה חדשה היא הזדמנות מצוינת לעצור לרגע את המרוץ שאתם נמצאים בו, ולהגדיר תוכנית פעולה שתעזור לכם לנווט לאורך החודשים הקרובים.

אבל אנחנו מתכננים כל הזמן…

נכון, אבל קיים הבדל בין פעילות שיווקית לטווח הקצר לבין אסטרטגיה שיווקית לטווח הארוך. פעולות מהסוג הראשון כוללות התייחסות לנושאים כמו איך תיראה המודעה הבאה או מה ייכתב בפוסט הקרוב. אסטרטגיה שיווקית מקיפה לעומת זאת, מורכבת מתכנון מעמיק הקשור לשאלה איך ייראה העסק שלכם בעוד שנה. כדי להצליח לענות עליה, נלקחים בחשבון מאפיינים כמו התנהגות הלקוחות, התחרות, שיקולי תקציב וכדומה.

לפני שמתחילים – מסכמים

מסעות פרסום שיווקיים לא צריכים לעמוד בפני עצמם, אלא להיות חלק מסיפור שלם ש"עוטף" את העסק שלכם. כדי לשמור על עקביות, הצעד הראשון שלכם צריך לכלול התבוננות לאחור, במטרה לסכם את המהלכים המוצלחים שעברתם בשנה החולפת, להציג את הנתונים שעומדים לרשותכם, ללמוד מטעויות וכדומה. בהמשך לכך, תוכלו לקבוע היכן תרצו להיות בעוד שנה.

הגדרת יעדים שנתיים חדשים

קביעת יעדים בתחום השיווק צריכה לכלול מטרות ספציפיות, רלוונטיות, מדידות וניתנות להשגה בפרק הזמן המבוקש. היעדים יכולים להיות בתחום המכירות, שביעות רצון הלקוחות, העלויות, זהות המותג ועוד. כך למשל תוכלו לציין שאתם מעוניינים להגדיל את כמות המכירות ב-X תוך פרק זמן של Y חודשים, לצמצם עלויות של Z עד חודש אוקטובר הבא וכדומה. סימון היעדים העיקריים יעזור לכם לתעדף פרויקטים ומטלות, ימנע מכם בזבוז זמן על תהליכים שאינם הכרחיים, ויאפשר למדוד הצלחה בסיום השנה.

המצוי – שוק וקהל יעד

עסקים שפועלים כבר תקופה ארוכה עשויים לדלג על השלב הזה, וכתוצאה מכך להתבסס על נתונים שאינם בהכרח עדכניים. ייתכן שבתחילת הדרך קהל היעד שלכם היה דור ה-Z, אלא שעם הזמן גיליתם שגם ההורים של הלקוחות משתמשים במוצרים. אם לא תתייחסו לעובדה הזו באסטרטגיה השיווקית ותמשיכו לפרסם רק לקבוצה המקורית, תפספסו מעגל שלם של קונים פוטנציאליים. אחרי שהגדרתם את קהל היעד, תוכלו לחשוב מחדש על אפיקי השיווק שתרצו להתמקד בהם בשנה הקרובה, ולהבין מהי התחרות שמצפה לכם בכל אחד מהם.

תקציב

אחרי שתבינו איפה אתם נמצאים ואיפה תרצו להיות בעוד שנה, השלב הבא יהיה קביעת התקציב. מטרת השלב הזה היא לאפשר לכם להימנע ככל הניתן מהוצאות בלתי צפויות, לתכנן ביעילות את המהלכים הבאים ולהגדיר עלויות לעבודה עם אנשי מקצוע רלוונטיים (אנשי SEO, בוני אתרים, מנהלי קמפיינים ועוד).

בניית לוח שנה

הצבתם מטרות והגדרתם תקציבים, כעת הגיע הזמן "לפרק" את התוכנית לפעולות, כחלק מיצירת תוכנית עבודה מסודרת. נוסף לפעילות סדירה כמו למשל פרסום שלושה פוסטים בפייסבוק בשבוע, חשוב שתצרו גם לוח שנה – שבו תנעצו את המועדים המרכזיים עבור העסק בתקופה הקרובה. אלה יהיו מועדים בהם תרצו לצאת בקמפיינים מיוחדים או מהלכים שיווקיים אחרים, שמחייבים עבודה מקיפה יותר. החלוקה צריכה להיות לפי:
• חגים (חגי תשרי, פסח וכדומה)
• חגי קניות מקוונים (כמו בלאק פריידי או סייבר מאנדיי)
• תקופות ייחודיות בשנה, שמשפיעות על העסק שלכם לחיוב ולשלילה. עסקים בתחום פעילויות לילדים למשל, יסמנו את החופש הגדול כתקופה של עלייה בפעילות. עסק שמוכר ציוד סקי, יסמן את חודשי החורף ויצטרך להיערך לירידה במכירות בחודשים החמים.
כדי לקהל עליכם לצאת לדרך, יצרנו עבורכם את לוח השנה המלא לעסקים דיגיטליים, עם כל המועדים שצרכנים ישראלים נוהגים לצאת לקראתם לשופינג.

גזירת מהלכים

אתם כבר יודעים למי תרצו לפרסם ומתי, מה שאומר שתוכלו להתחיל לגזור מהלכים רלוונטיים ליישום השנה. כל מהלך כזה, החל ממבצעים ייחודיים לקיץ ועד להיערכות נכונה לחגי הקניות של נובמבר, מחייב תכנון קונספט, חשיבה על קריאייטיב והיערכות לוגיסטית. כך שחשוב מאוד לא לגלות שאננות כדי להימנע מהפתעות.

בדיקות, התאמות ותיקונים

סיימתם להעלות את כל המטרות והתכנונים על הכתב (או על מסך הלפטופ)? ברכותינו, הגעתם לשלב החשוב לא פחות, שכולל קריאה נוספת וחשיבה מחדש על כל סעיף. מומלץ להתייעץ עם יתר הצוות או עם בעלי המקצוע הרלוונטיים שאתם עובדים מולם, כדי לקבל פידבק נוסף מהשטח.

ולבסוף, היו מוכנים לשינויים

תכנון מקדים של אסטרטגיה שיווקית יכול לחסוך לכם זמן וכסף לאורך השנה הקרובה. השתמשו בתוכנית שלכם בתור מצפן שיכול לעזור לכם להתקדם צעד אחר צעד, ואל תחששו לבצע הערכה מחודשת לאורך הדרך – אם התרחשו שינויים שמחייבים אתכם לעשות זאת.

כתבות נוספות בנושא
אסטרטגיה שיווקית

 דילוג לתוכן