רוצה לפרסם חינם את העסק שלך ב B144? להוספה >

תוכנית עסקית – עשה זאת בעצמך (חלק א)

במידה ואתם מחליטים לגשת למשימת כתיבת התוכנית העסקית בעצמכם, עליכם לדעת כיצד עושים זאת. המדריך הבא מפרט מהו האורך המומלץ לתוכנית עסקית? האם לשלב גרפים ואומדנים? מה חשוב לקחת בחשבון כאשר משתמשים במאגר מידע אינטרנטי? בפרק הבא נלמד אלו פרקים קיימים בתוכנית עסקית ומה צריך להופיע בכל אחד מהם.

2013-07-24

https://www.b144biz.co.il/%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%a2%d7%a1%d7%a7%d7%99%d7%9d/%d7%99%d7%99%d7%a2%d7%95%d7%a5-%d7%a2%d7%a1%d7%a7%d7%99/%d7%aa%d7%95%d7%9b%d7%a0%d7%99%d7%aa-%d7%a2%d7%a1%d7%a7%d7%99%d7%aa-%d7%a2%d7%a9%d7%94-%d7%96%d7%90%d7%aa-%d7%91%d7%a2%d7%a6%d7%9e%d7%9a-%d7%97%d7%9c%d7%a7-%d7%90/

מאת: | זמן קריאה: 01:30 דק' | יולי 2013 | מערכת B144 דיגיטל |

  • תוכנית עסקית – עשה זאת בעצמך (חלק א)

    במידה ואתם מחליטים לגשת למשימת כתיבת התוכנית העסקית בעצמכם, עליכם לדעת כיצד עושים זאת. המדריך הבא מפרט מהו האורך המומלץ לתוכנית עסקית? האם לשלב גרפים ואומדנים? מה חשוב לקחת בחשבון כאשר משתמשים במאגר מידע אינטרנטי? בפרק הבא נלמד אלו פרקים קיימים בתוכנית עסקית ומה צריך להופיע בכל אחד מהם.

    הוראות כלליות לבניית תוכנית עסקית

    אורך התוכנית

    נתון חשוב שיש לקחת בחשבון הוא אורך התוכנית. אין קביעה חד משמעית מהו האורך המומלץ, והדבר תלוי בגורמים שונים:

    למשל, אורך התוכנית העסקית תלוי במטרה שלו. תוכנית עסקית למשקיעים תהיה שונה באורכה מתוכנית עסקית לשימוש פנימי בחברה או להצגה בפני שותפים אסטרטגים. על כן, הגדירו מהי תכליתה של התוכנית, ולאחר מכן הגדירו את הקורא הפוטנציאלי שלה.

    מבחינת המשקיעים כקוראים פוטנציאליים, ניתן לזהות שלושה סוגים: משקיעים עסוקים וחסרי סבלנות שיעדיפו תוכנית קצרה וממוקדת, משקיעים שיעריכו שליטה בפרטים ויקראו בעיון את כל התוכנית כולל פרטים שוליים והקבוצה השלישית היא סופרי הדפים . אלו יעריכו תוכנית ארוכה ומפורטת, גם מבלי לקרוא אותה מעבר לתקציר מנהלים, כיוון שהיא משדרת בעיניהם רצינות.

    רמת מורכבות הפרויקט גם כן משפיעה על אורך התוכנית. לפי השכל הישר, לפרויקט מורכב נדרשת תוכנית עסקית מפורטת, אך עבור פרויקט פשוט וקטן תוכנית עסקית ארוכה יכולה להתיש ולהיות מיותרת. כמו כן, רמת הסיכון וגובה ההשקעה גם כן משחקים תפקיד בבניית התוכנית. משקיע אשר מתבקש להכניס סכום גבוה לפרויקט עם סיכון גבוה יצפה לתוכנית ארוכה יותר מאשר משקיע אשר מתבקש להכניס סכום נמוך להשקעה בטוחה.

    גרפים וטבלאות

    בכל הנוגע לגרפים וטבלאות, ההמלצה היא כן לעשות בהם שימוש בתוכנית העסקית. אלו ממחישים בצורה הטובה ביותר את הקשר בין המידע והנתונים. עם זאת, חשוב שהגרפים והטבלאות יהיו פשוטים ונהירים לקורא.

    אומדנים זהירים

    כאשר מבצעים את האומדנים במסגרת העבודה, יש לנקוט משנה זהירות ולהסתמך אך ורק על מקורות מידע מהימנים תוך הצלבת מקורות מידע שונים ורבים ככל האפשר. ישנה חשיבות להיכרות עם השווקים בהם החברה פועלת, המגמות האופייניות בתחום וסבירות ההנחות מתוך ראיה רחבה של הדברים. במידה וקיימת אי וודאות, רצוי להוסיף מרווח ביטחון על מנת להימנע ככל האפשר מ הפתעות לאורך ביצוע התוכנית. במרבית המקרים עדיף להיערך לתרחישים שליליים עם פוטנציאל גדול יותר לפגיעה בחברה.

    ניתוח שוק וסקרי לקוחות

    הבסיס ההגיוני לביצוע הנחות שונות בתוכנית העסקית ולהגדרת הכיוון האסטרטגי הוא כמובן ניתוח שוק. על מנת להימנע מהטיות או בחינה סובייקטיבית, ולא אובייקטיבית כנדרש, ישנה חשיבות לבצע גם סקר לקוחות ולבחון את קהל היעד ממקור ראשון.

    מקורות מידע

    אנחנו חיים בעולם רווי מקורות מידע גלויים, אך לפני שמסתמכים על מקור מידע אינטרנטי חשוב מאוד לבחון את אמינותו: כיצד הושגו הנתונים ומה היתה מטרת הבדיקה של הנתונים? האם אין בהם הטיה העלולה לפגום באמינות המידע המוצג? חשוב גם לזכור כי מקור מידע בתשלום הוא לא בהכרח אמין יותר, ולהיפך. מקור מידע לא בתשלום הוא לא בהכרח מוטה. כך או כך, השתמשו בשכל הישר שלכם ובצעו בחינה ביקורתית של המידע הקיים.

    בין מקורות המידע החינמיים המפורסמים בישראל ניתן למצוא: אתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אתר בנק ישראל, מרכז המידע הגיאוגרפי במשרד הפנים, משרד האוצר (מידע לקהלי יעד), מנהל מחקר וכלכלה במשרד התמ ת, היחידה לחקר שווקים במשרד החקלאות, סטטיסטיקות של משרד התיירות ומרכז המידע והמחקר של הכנסת.

  • דילוג לתוכן