הזחלן הרעב: איך לשפר את האתר שלכם ככה שגוגל יאהב אותו?
הכירו את הזחלנים של גוגל – האלגוריתם של גוגל שסורק בין השאר גם את האתר שלכם בדרך לדירוג גבוה במנוע החיפוש. המדריך המלא
תוכן עניינים; ניתן לדלג לתוכן הרלוונטי
ממש כמו עינו הפקוחה של "האח הגדול", כך גם האלגוריתם של גוגל סורק את הרשת באופן תמידי. את הסריקה הוא מבצע באמצעות רובוט סריקה שכזה שנקרא Crawler, או בעברית: זחלן. למעשה, מדובר בתוכנת סריקה שחולשת על כל הרשת במטרה לבצע עדכונים שוטפים במאגר המידע העצום תחת גוגל. כך קורה, שכשאתם שואלים את גוגל "מאיפה מתחילים לאכול את הקרמבו?", למשל, הוא יכול להציג לכם את התוצאות הרלוונטיות והעדכניות ביותר, באופן אוטומטי.
אם כך, המטרה שלכם, כבעלי עסק, היא לגרום לגוגל לחבב את האתר שלכם, לגרום לזחלן לסרוק את דפי האתר ולקרוא אותם בקלות, כדי שבפעם הבאה שמישהו ישאל שאלה רלוונטית לתחומכם בגוגל, אתם (!) תהיו מהתוצאות הראשונות המוצגות. לשם כך, יש כמה צעדים מידיים שעליכם לבצע או לוודא שנעשו על ידי מי שבנה את האתר שלכם:
להכניס כתבות לאתר
אולי בניגוד למה שדמיינתם, בלוג כתבות לא בהכרח מתחיל מהבטן, הוא מתחיל מהרצון לקדם את האתר שלכם. איזה כתבה לכתוב? הדרך הטובה ביותר להחליט על נושא הכתבה היא להתחשב בפרמטרים הבאים: מילות מפתח בנושא שלכם (אפשר לבדוק בכלי חיפוש מילות המפתח שנמצא במערכת קידום המודעות של גוגל, השימוש בחינם), על ידי השלמת המילים האוטומטית בחיפוש בגוגל, ועל ידי גוגל טרנדס (שמראה לנו מגמות חיפוש רווחות בנושא ספציפי).
עוד דרך להחליט על נושא לכתיבה היא פשוט לבדוק מה הצליח לאחרים: בדקו איזה מאמר מופיע בתוצאות הכי גבוהות של גוגל, קראו אותו ונסו להבין מה הופך אותו למוצלח (כמובן, העתקה אינה מומלצת – גוגל יזהה תוכן משוכפל ו"יעניש" אתכם, וכך תשיגו את התוצאה ההפוכה). עוד טריק שמקדמים משתמשים בו לעתים קרובות הוא לשבץ במאמר ביטויים מתחרים (תצטרכו להיות יצירתיים כשאתם עושים זאת, זה לא פשוט).
מהו סדר העבודה המומלץ? אחרי שעשיתם מחקר והחלטתם על הכותרת ובמה יעסוק המאמר, כתבו אותו ואז התחילו בעריכה, שלבו כותרות ביניים, קצצו מה שפחות רלוונטי, שלבו דוגמאות, הסברים ותמונות. כשסיימתם לערוך- הוסיפו את מילות המפתח שלכם בגוף המאמר וב"תקציר המאמר" מתחת לכותרת הראשית.
כתובת הדף שלכם (URL)
כדי להפוך את האתר שלכם ליותר ידידותי לגוגל, אתם צריכים להקל עליו בסריקת העמודים והתוכן. אחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי כתיבה נכונה של כתובת הדף שלכם, בגדול – כל כתובת דף שעשויה לגרום לבעיות טכניות היא פחות ידידותית לגוגל. לכן, העדיפו תמיד לכתוב כתובת דף קצרה ככל האפשר, באנגלית ולא בעברית (כי כשהכתובת בעברית לצד אנגלית הכל מתהפך), וממוקדת בביטוי המרכזי שבעמוד – כדי להסביר לגוגל במה עוסק הדף ולמי הוא רלוונטי. באופן כללי, חשוב שהאתר שלכם יהיה מסודר בצורה היררכית והגיונית.
ה-URL שלכם משפיע על היכולת של גוגל לקרוא את העמוד, צרו כתובות ברורות ומסודרות, באנגלית.
קישורים חיצוניים לאתר
בחלק מהפעמים זה יקרה באופן טבעי כי התוכן שלכם רלוונטי, מחדש וכתוב בצורה מעולה. אבל מה קורה כשזה פחות אורגני? צריך לעודד יצירת קישורים חיצוניים (כלומר, מאתרים אחרים), לאתר שלכם – כדי לחזק את המיקום שלו במנוע החיפוש.
איך עושים את זה? יש הרבה דרכים, הנה כמה מהן שקל יותר (וחינם) לבצע:
- פוסטים אורחים – בקשו מקולגה או מאיש מקצוע שקשור לתחום שלכם, להתארח בבלוג שלו עם "כתבת אורח". בשבילו זה נהדר כי הוא מרוויח עוד מילות מפתח, תוכן איכותי ותנועה אורגנית של גולשים. אתכם זה משרת כי בתחתית המאמר שמים תמונה ולינק לאתר שלכם. בדרך דומה תוכלו פשוט להסכים עם עסקים אחרים לקיים שת"פ, אתם תמליצו על האתר שלהם באתר שלכם (תחת הכותרת "קישורים מומלצים, לדוגמה), והם ימליצו על שלכם. שניכם מרוויחים!
- תשובות לשאלות בפורומים – יש כל מיני פורומים (שלפני עידן הרשתות החברתיות היו חזקים מאוד ברשת, היום פחות, ובכל זאת הם כאן). בפורומים האלה גולשים שואלים שאלות שונות, חפשו שאלות שקשורות בתחום המומחיות שלכם, ענו וצרפו לינק לאתר שלכם או למאמר ספציפי מהאתר שעונה בהרחבה על השאלה.
- אינדקסים – קיימים אינדקסים שונים של בעלי עסקים שמפנים לאתר שלכם. באינדקס העסקים של B144, למשל, תוכלו לפתוח כרטיס עסק ולהזין פרטים ולינק לאתר שלכם, וכך תופיעו באינדקס ותיהנו מקישור חיצוני מאתר חזק, ללא תשלום.
עוד לא באינדקס העסקים של B144? אולי מישהו מחפש אותך ברגעים אלה ממש! לפתיחת כרטיס עסק ללא עלות
קישורים פנימיים
עוד דרך לעזור לזחלן של גוגל לסרוק את האתר שלכם, היא על ידי קישורים פנימיים. הקישורים הללו יעזרו גם לגולשים להתמצא ולנווט בין דפי האתר בחופשיות. מעבר לזה יש להם יתרון נוסף: כפי שקישורים חיצוניים הם טובים עבור האתר המקושר, כך גם קישורים פנימיים טובים עבור הדף המקושר. כך תוכלו לחזק עמודים ספציפיים באתר ולהשפיע על הביצועים שלו בחיפושים.
איך תוסיפו קישורים פנימיים? בשתי דרכים. קודם כל, תדאגו שתפריט הניווט באתר מופיע בכל העמודים. כדאי גם להשתמש בפוטר (התפריט התחתון) שלכם ל-SEO ולשים בו קישורים שימושיים מתוך האתר. דרך נוספת, היא להשתמש בקישורים מתוך טקסט או תמונה – כשבעצם תוכן של עמוד או מאמר מסוים מקשר לעמוד או מאמר אחר. זהו סוג הקישורים החשוב יותר ויש להם השפעה רבה – לכן, תמיד כדאי ליצור רשת של קישורים בין העמודים השונים, ולקשר גם בין המאמרים השונים שלכם באתר.