חשבתם שאתם מכירים את האתר שלכם? הכירו את הסרץ' קונסול

אתם יודעים באילו עמודים צפו הגולשים שלכם וכמה זמן נמשך הביקור באתר, אבל מה לגבי האופן שבו הם הגיעו ואילו ביטויים הובילו אותם אליכם? עם Google Search Console תוכלו לקבל תשובות לנושאים מרכזיים לקידום אתרים עסקיים, ואפילו לגלות איך גוגל מבין את משמעות התוכן שיצרתם (ולמה זה כל כך חשוב)

מאת: 
זמן קריאה: 03:37 דק'

את גוגל אנליטיקס רבים מבעלי העסקים מכירים היטב, אפילו אם הם נעזרים באנשי SEO או בבונה אתרים לתחזוק האתר שלהם. אבל מה לגבי Google Search Console? הכלי החינמי הזה הוא אחד מהכלים השימושיים ביותר עבור כל מי שמעוניין להזניק את האתר שלו קדימה. על ידי שימוש בסרץ' קונטרול תוכלו לקבל מידע חשוב הן על מאפייני הגולשים שלכם והן על האופן שבו גוגל רואה את האתר. מדובר בפתרון שמפרסמים בגוגל ממש לא ירצו לפספס, ובכלי בקרה מרכזי על תקינות האתר וחשיפת התכנים שבו בתוצאות החיפוש.

רגע, מה ההבדל בין גוגל סרץ' קונסול לגוגל אנליטיקס?

גוגל אנליטיקס מספק לכם נתונים על פעילות מבקרים באתר – באילו עמודים הם צפו, כמה זמן הם נשארו ומה הם עשו. בגוגל סרץ' קונסול לעומת זאת, אפשר למצוא מידע על האופן שבו גולשים מגיעים לאתר, דרך אילו ביטויים (רשימה מדגמית) הם נחשפים אליו, מאילו מדינות וכדומה. בנוסף, הכלי כולל גם מידע טכני משמעותי שיכול לעזור לכם לפתור בעיות שמונעות חשיפה טובה יותר של האתר בתוצאות החיפוש.

איך מתחילים?

לצורך שימוש בסרץ' קונסול תצטרכו קודם כל לאמת את הנכס שלכם. קיימים שני סוגי נכסים, אתר (למשל www.b144biz.co.il) או דומיין (b144biz.co.il). כאשר תכנסו לאתר של גוגל סרץ' קונסול ותבחרו באפשרות הוספת נכס, יוצגו בפניכם שתי האפשרויות הבאות:

הגדרת נכסים דיגיטלים בסרץ' קונסול
(צילום מסך סרץ' קונסול)

ההבדל ביניהן הוא שברמת הדומיין תוכלו לקבל מבט מאוחד על כל הדומיין, כלומר לצפות גם בנתונים של סאב דומיינים*.

  • סאב דומיין הוא תת דומיין שיושב תחת הדומיין הראשי. באתר של חברה למשל, יכול להיות סאב דומיין לכל מחלקה. אפשרות נוספת היא עמוד נחיתה שיושב במקום אחר מזה של האתר עצמו. בעלי עסק לא תמיד יודעים או זוכרים שבנו עבורם עמוד נחיתה על סאב דומיין, אבל ברגע שהם יבצעו אימות ברמת הדומיין – הם יקבלו את המידע המלא.

איך מאמתים נכס ברמת דומיין?

כדי לאמת נכס ברמת דומיין יש להוסיף רשומה מסוג TXT להגדרות ה- DNS של הדומיין. זה נשמע אולי מפחיד אבל בפועל זה ממש לא, וגוגל גם מספקים הסברים נוחים עם דוגמאות מכמה מהרשמים הפופולריים. מכיוון שאלו בדרך כלל רלוונטיים עבור דומיינים בינלאומיים ופחות עבור מקומיים, צירפנו כאן צילום מסך מתוך מערכת ניהול הדומיינים של BOX (רשם דומיינים ישראלי).

אימות דומיין ראשי
(אימות דומיין לדוגמא – צילום מתוך סרץ' קונסול)

כדי לאמת נכס ברמת האתר, יש כמה דרכים:

  1. העלאת קובץ HTML (טקסט פשוט) לשרת (צילום מסך) – לוחצים על הקובץ לצורך הורדה, מעלים אותו באמצעות ממשק ניהול הקבצים של השרת או באמצעות FTP לתיקייה הראשית ולאחר מכן לוחצים על "אמת".
  2. הוספת תג META (צילום מסך) – מעתיקים מתוך הממשק ומוסיפים את השורה ל- Head של האתר.
  3. חשבון גוגל אנליטיקס – (צילום מסך) שימו לב שאתם צריכים להיות מחוברים באמצעות החשבון שיש לו הרשאות עריכה לחשבון האנליטיקס שלכם.
  4. חשבון גוגל תג מנג'ר – זהה לאופציה הקודמת. מספיק שתהיה לכם גישה ברמה של פרסום בתג מנג'ר, על מנת לקבל אישור אוטומטי והודעה נפלאה כמו זו שצירפנו כאן, שמבשרת על אישור הבעלות:
אישור בעלות על הנכס מהסרץ' קונסול
(אישור אוטומטי לבעלות על דומיין – צילום מתוך סרץ' קונסול)

רשומת DNS (כן, אותה אופציה כמו באימות ברמת דומיין).

אז אימתנו את הנכס, מה הלאה?

ברמת הגדרות החשבון, ישנן כמה פעולות חשובות שתוכלו לבצע:

  • ניהול משתמשים – באמצעות הכפתור בתפריט העליון, תוכלו להוסיף משתמשים שיוכלו לצפות ואף לנהל עבורכם את החשבון (רק אם לכם יש הרשאה מתאימה כמובן)
  • חיבור לחשבון אנליטיקס
  • שינוי כתובת האתר
  • נתוני סריקה
  • מידע אודות סוג הבוט של גוגל שסורק את האתר
  • אפשרות הסרת האתר מהחשבון

היכרות ראשונה עם המסכים של גוגל סרץ' קונסול

הגענו אל המידע הרלוונטי ביותר בעבורכם. אלה המסכים של הסרץ' קונסול והנתונים שמחכים לכם בכל אחד מהם:

Performance (ביצועים) – כאן ניתן למצוא את נתוני התנועה אל האתר מתוצאות החיפוש כולל חשיפות, קליקים, אחוז הקלקה (CTR) ואף דירוגים. בזכות שיפורים שהתווספו לדוחות עם הזמן, כיום כבר ניתן לבצע באמצעותם חתכים מאוד מעניינים, כמו למשל – כמה גולשים ממכשירים סלולריים במדינה מסוימת, ביקרו בעמוד מסוים באתר שלכם, ומאילו ביטויים.


את כל הנתונים האלו ניתן להשוות לאורך 16 החודשים האחרונים. כך שתוכלו לבחון השפעה של פעילויות שיווק על הגולשים, או פשוט לראות כיצד משתנים ביצועי האתר לאורך התקופה.

דוח ביצועים ממערכת סרץ' קונסול
(ביצועי אתר – קליקים והופעות – צילום מסך מתוך סרץ' קונסול)

בצילום ניתן לראות נתוני קליקים והופעות (חשיפות) של אתר לדוגמא

אינדקס – בדוח הזה ניתן לבחון אילו עמודים מאונדקסים (מופיעים) בתוצאות החיפוש ואילו לא. כאן גם תראו אם העמודים נסרקים באופן תקין ואיך הבוט של גוגל הגיע אליהם, ועל ידי כך להבין אם קיימות בעיות שדורשות פתרון.
שני מסכים נוספים שמופיעים תחת האינדקס הם:

  • מפות אתר (SITEMAPS) –  מסך המאפשר לכם כבעלי אתרים לעזור למנועי החיפוש לאתר ולסרוק בקלות את כל עמודי האתר, בצורה נגישה ומהירה יותר.
  • הסרת עמודים – אפשרות להגיש בקשות להסרת כתובת URL מתוצאות החיפוש.
דוח תקינות מהסרץ' קונסול
(עמודים תקינים – צילום מסך מתוך סרץ' קונסול)

חוויית משתמש – בשנים האחרונות גוגל (וגולשים בעולם) מייחסים חשיבות רבה לנושא חוויית המשתמש. בכדי לשפר אותה, מאפשרים לבעלי האתרים לבחון את ביצועי האתר שלהם באמצעות כלים כמו המסך שלפניכם.


כאן תוכלו לבחון את כמות העמודים התקינים של האתר ואת החשיפה אליהם, ולצפות בבעיות שונות כמו אי תאימות למובייל, זמני טעינה בעייתיים או אפילו כמה "קללות" כמו CLS, FCP או LCP שעליהן נרחיב בכתבת המשך.

דוח חווית גלישה
(עמודים עם חווית משתמש טובה – צילום מסך מתוך סרץ' קונסול)

שיפורים – במסך הזה תוכלו לבחון איך גוגל מבין את משמעות התוכן של האתר שלכם. הדבר נעשה באמצעות הגדרות שאתם (או המקדמים והמתכנתים שלכם) קבעתם, כמו למשל תכנים שמסומנים כמתכונים, תכנים שמסומנים כמוצרים, מדריכים, אירועים וכדומה. בעבור חלקם גוגל יציג לכם כאן מידע נוסף כמו חשיפות, אבל ברוב המקרים תוכלו בעיקר להשתמש בחלק הזה על מנת לבחון אילו תכנים מזוהים באתר שלכם ולבדוק את תקינות הסימונים.

אבטחה ופעולות ידניות – למרות שמדובר באחד מהאזורים שמספקים הכי מעט מידע, הוא לא פחות חשוב מהאחרים. מדובר בשני מסכים פשוטים, שאתם רק צריכים לקוות לראות בהם את ההודעהNO ISSUES DETECTED או בעברית "לא זוהו בעיות". במצבים בהם שלוש המילים הקסומות האלו לא יופיעו, גוגל יציג באופן תמציתי את הבעיות שהוא זיהה אצלכם, ויציין אם הן קיימות בכל האתר או רק בעמודים מסוימים.

  • פעולות ידניות – הכוונה בפסילה בגין פעילות שבגוגל חושדים בה כמנוגדת להנחיות החברה. כמו למשל קישורים נכנסים שהם לא טבעיים, כמות גדולה של עמודים ללא תוכן או עם תוכן מועט מאוד וכדומה. הפעולות האלו יכולות לפגוע בביצועים של האתר או של עמודים מסוימים בו, ואף להעלימו לחלוטין מתוצאות החיפוש.
  • בעיות אבטחה – בדרך כלל מדובר באינדיקציה על פריצות לאתרים, וכאן גוגל יספקו לכם בדרך כלל דוגמה אחת או יותר לעומדים שחשודים כפרוצים.


אם פתרתם את הבעיות שעולות מהמסכים, תוכלו להגיש בקשה לבחינה מחדש ולעדכן שהבעיה נפתרה. יהיה עליכם לספק הסבר מפורט ככל הניתן, בנוגע לפעולות שנקטתם על מנת לפתור את הבעיה ולמנוע את הישנותה.

מוכנים להעמיק את ההיכרות עם האתר שלכם?

אחרי שהכרתם קצת יותר את האפשרויות שמציע הסרץ' קונסול, בכתבה הבאה בסדרה נצלול לעומק אל מסך ה-Performance. נבין אילו נתונים ומסקנות שרלוונטיות לעסקים ניתן ללמוד ממנו, ואיך הוא יכול להקפיץ גם את האתר שלכם.

על כותב הכתבה: עידו פישמן>>>


עידו פישמן

עידו פישמן

מקדם אתרים עם שנים של ניסיון בקידום אתרי מסחר, חדשות ומותגים בארץ ובעולם. מתמחה ב-SEO טכני ואפיון פתרונות יצירתיים ואסטרטגיות קידום המתאימות ליכולות וצרכי הארגון.

כתבות נוספות בנושא
פרסום ממומן בגוגל

 דילוג לתוכן